Verdens rappeste skraldespand

LinkedIn hjælper med kunstig intelligens

(Foto: LinkedIn)

Når ChatGPT er så god til at løse eksamens-opgaver, må den kunstige intelligens (AI) vel også kunne bruges til at skrive job-ansøgninger og skabe perfekt udseende CV’er.

Det er præcist, hvad der er ved at ske på LinkedIn.

Det sociale medie er ejet af Microsoft, der for nylig købte en stor aktiepost i software-huset OpenAI og dermed har direkte adgang til ChatGPT.

Så var det vel nærliggende, at LinkedIn ville tilbyde sine brugere adgang til assistance fra kunstig intelligens.

(Illustration: LinkedIn)

 

LinkedIn er trods alt dét sociale medie, der er mest populært til at søge sig et nyt job eller omvendt at søge kandidater til en ledig stilling.

LinkedIn annoncerede forleden, at man ville introducere et AI-baseret værktøj, der kan assistere med at skrive en brugers LinkedIn profil.

Den kunstige intelligens tager indhold fra den allerede eksisterende tekst i profilen og kommer med forslag til f.eks. mere fangende overskrifter og bedre indhold til ”Om” sektionen.

Værktøjet vil udelukkende være tilgængeligt for betalende Premium abonnenter på LinkedIn. Det samme gælder en anden LinkedIn nyhed, som netop er introduceret.

Det er kunstig intelligens, der vil skrive korte følgebrev-lignende meddelelser. Dem kan jobsøgende sende til virksomheders HR-afdelinger og personale-ansvarlige, der har profiler på LinkedIn.

(Illustration: LinkedIn)

Ifølge LinkedIn vil den nye chatbot bruge ”informationer fra ansøgerens egen profil, den ansættende managers profil, job-beskrivelsen og den ansættende virksomheds profil på LinkedIn.

Resultatet skal blive et ”perfekt og personligt” følgebrev, som man vedlægger den ansøgning, man vil sende til den virksomhed, man gerne vil hyres af.

Det nye AI-værktøj bliver i øjeblikket prøvekørt hos et antal Premium abonnenter. Hvornår det bliver rullet ud til alle, vil nok afhænge af reaktionerne fra testkørerne.

På billederne kan I se eksempler på et følgebrev forfattet af en chatbot med Ain . Udseendet vil dog variere en del, alt efter hvor meget information man har liggende i sin LinkedIn profil.

Samtidig advarer LinkedIn om, at man ikke skal stole 100 procent på den kunstige intelligens. Derfor bør man dobbelt-tjekke forslaget og gerne gøre det endnu mere personligt og skræddersyet til netop den stilling, man har kig på….

 

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Verdens rappeste skraldespand