Københavnere vil ses med deres mobil
Mobiltelefoner er efterhånden et lige så vigtigt element af ens outfit som det rigtige tøjmærke og de lækre sneakers.
Sådan er det i hvert fald i København og omegn, hvor indbyggerne synes, at det er meget vigtigt at blive set med den nyeste smartphone model.
I den danske hovedstad skal telefonen vises og ”flashes”. Ikke gemmes af vejen i en lomme.
En ny undersøgelse viser således, at 14 procent af befolkningen i Region Hovedstaden gerne vil reklamere med, at de har det nyeste i mobiltelefoner. Det er dobbelt så mange som lands-gennemsnittet.
Københavnerne er også dem, der vægter nye trends højest. 21 procent angiver således, at de køber nye produkter som f.eks. mobiltelefoner for at være med på noderne. Igen er det dobbelt så mange som i resten af landet.
Til gengæld bruger nordjyderne flest penge om året for at opgradere deres mobiltelefon. De kan ikke nøjes med en mellemklasse-telefon. Oppe i Jylland vil man have dyre modeller.
Hver femte nordjyde – 19 procent – bruger således mellem 7.500 og 14.000 kroner årligt på at købe en ny smartphone.
Hos københavnerne er det kun 14 procent, mens sjællændere, midtjyder, fynboer og sønderjyder holder mere fast på finanserne. Her er det kun syv-otte procent, der hvert år bruger så mange penge på en ny mobiltelefon.
Tallene stammer fra en analyse, som OnePoll har lavet for mobiltelefon-mærket OnePlus. 1.000 danskere mellem 16 og 65 år blev interviewet i februar.
Den nye undersøgelse afslører også, at københavnerne åbenbart er mere miljø-bevidste end andre danskere:
I hvert fald svarer 27 procent af folk i hovedstads-regionen, at de genbruger elektronik for at reducere deres CO₂ aftryk.
Tilsvarende gør 25 procent af nordjyderne, 26 procent af sønderjyder og fynboer, 20 procent af midtjyderne, mens sjællænderne er de mindst grønne med 17 procent.
Men lige en tur tilbage til fænomenerne om at være trendy og vise sine nyeste elektronik-erobringer frem til alle dem, der gider at se på.
Som nævnt fører københavnerne an på disse to punkter, men hvor ligger mon de andre danskere sig? Her er listen over dem, som meget gerne vil blive set med deres smartphone:
- Region Hovedstaden – 14 procent
- Region Nordjylland – 9 procent
- Region Syddanmark – 7 procent
- Region Midtjylland – 7 procent
- Region Sjælland – 6 procent
Tilsvarende ser ranglisten ud, når folk svarer, at grunden til deres køb af nye mobiler er at være trendy og være med på beatet:
- Region Hovedstaden – 21 procent
- Region Syddanmark – 16 procent
- Region Nordjylland – 13 procent
- Region Midtjylland – 11 procent
- Region Sjælland – 7 procent
OnePlus er en af de smartphone fabrikanter, der satser ekstra meget på at forlænge sine produkters levetid.
Det er et vigtigt element i trenden mod at være mere bæredygtig, at man ikke som tidligere skiftede mobiltelefon hvert eller hvert andet år.
Batterierne i de to seneste OnePlus modeller 11 5G og Nord CE 3 Lite skal således kunne holde i op til fire år, før de og telefonen selv trænger til at blive udskiftet.
Det understreges også af det Europæiske Miljøkontor EEB): Hvis hver europæer brugte deres telefon i bare ét år længere, sparer det lige så meget CO₂ som at fjerne to millioner personbiler med benzin- eller diesel-motor fra vejene i Europa….
Ingen kommentarer endnu