Mange flere betaler med mobiltelefonen
Skandinavien er et af de områder i verden, hvor vi har taget mobil betaling og digitale wallets til os.
19 procent af alle forbrugere i Norden har brugt mobilen til at betale med i det seneste år. Mobilen er dermed den næstmest udbredte betalingsform heroppe i nord.
Det viser en ny ”Digital Payments – A Wave of Innovation in the Nordics”, som Visa Consulting & Analytics har udgivet.
Her forventer man, at mobil-anvendelsen vil stige kraftigt med 45 procent i de kommende år. Fra 31 milliarder dollars i digitale betalinger i 2022 til 45 milliarder i 2026.
”Danmark er et marked med teknologiske forbrugere, og danskerne har stor tillid til digitale betalinger,” konstaterer Bente Josefsen. Hun er country manager hos Visa for Danmark, Norge og Island.
I Danmark er det især kort-betalinger og de såkaldte xPay-løsninger, der boomer. De viser begge vejen hen i mod et kontantløst samfund, som mange af os allerede i dag mærker i dagligdagen.
Betalinger uden brug af et fysisk kort er således vokset med 37 procent i det seneste år, og denne udvikling ser ud til at stige støt.
Fra januar 2021 til maj 2023 øgedes andelen af xPay transaktioner i butikkernes fysiske betalings-terminaler med hele 205 procent i Norden. I dag foretages mere end 1 af 4 fysiske køb ved hjælp af sådan en ”digital wallet.”
I den forbindelse er såkaldte ”tokens” et vigtigt element i at gøre den kontantløse betaling både hurtig, bekvem og sikker.
Tokens, som Visa er en af pionererne i, erstatter følsomme betalings-oplysninger som kortnumre og udløbs-datoer med en unik digital identifikation. Den kaldes en token eller en nøgle.
Tokenet gør det muligt at behandle betalings-transaktionen uden at afsløre de faktiske kort-oplysninger. På den måde bliver det meget sværere for svindlere at få adgang eller misbruge dem.
Hos Visa alene foregår i dag hver tredje betaling uden fysisk betalingskort med tokens. På verdensplan har Visa seks milliarder ”tokeniserede” legitimations-informationer.
Tokens gør det samtidig muligt at integrere biometrisk verificering som f.eks. finger-aftryk og ansigts-genkendelse i købsprocessen. Det giver et ekstra lag af sikkerhed.
Visa nye rapport afslører i øvrigt også, at 96 procent af de nordiske forbrugere foretog et online-køb mindst én gang om måneden i 2023. Det er 15 procent flere end i 2021.
25 procent af forbrugerne vil gerne have eventuelle rabatter og loyalitets-point ved online køb anbragt direkte i deres digitale wallets….
Ingen kommentarer endnu