Dyr lyd meget billigere

Er Android helt yt hos de unge?

(Foto: Kindel Media / Pexels)

Kan man blive mobbet, fordi man ikke har en iPhone?

Ja – helt klart, hvis man bor i USA og er født mellem 1996 og 2012. Det er mennesker, der også kaldes for Generation Z.

Ifølge en ny rapport fra Financial Times er unge amerikanere bange for at blive frosset ud fra deres omgangskreds, når de viser sig med en Android telefon.

Apple har nemlig fået en utrolig magt over de 11- til 27-årig, der samtidig betragtes som den mest mangfoldige og inkluderende generation af alle.

Denne aldersgruppe er ved at være Apples vigtigste. Den står nemlig for 34 procent af alle nye iPhones, der købes i USA.

Slagsmålet mellem iPhone og Android har stået på i næsten 16 år. Android er klart størst i verden, men Apple æder sig ind og vinder markedsandele. (Foto: Weibo)

Til sammenligning har verdens største smartphone fabrikant Samsung kun 10 procent af sit salg til dette unge publikum.

Denne frygt for at blive mobbet får samtidig de unge til at vælge Apple til alle deres elektroniske gadges – fra laptops, over tablets til øretelefoner og smarte ure.

Analytikerne fra Financial Times understreger, at denne klare trend mod Apple hos de unge ikke er et rent amerikansk fænomen.

Den mærkes også i mange europæiske lande. Tænk blot på Danmark, hvor Apples iPhones har en markedsandel af omkring 60 procent.

Kapløbet mellem Apple og Android har stået på mange år. Med sine mange mobilmærker er Android klart størst på verdensbasis, men iPhone vinder frem.

Det ses sågar i de fleste Android telefoners hjemland Kina. Her var Apples iPhone 14 den mest solgte smartphone i fjerde kvartal af 2022. Foran Vivo, Xiaomi, Huawei OnePlus, OPPO. Honor Realme, Motorola, TCL og alle de andre kinesiske mobilmærker.

Mange teenagere er bange for at blive mobbet, hvis de ikke bruger iPhones. (Foto: Jeshoots / Pixabay)

Rapporten fra Financial Times fremhæver også et praktisk eksempel, der er medvirkende til, at unge vælger iPhone frem for at købe en Android mobil, som er billigere og bedre:

Når en iPhone bruger får en mail i sin iMessage fra en Android-bruger, vil den blive vist i meget tydelige grønne bobler. En besked fra en iPhone vises derimod i blåt.

Det kan ligefrem være flovt at modtage sådan en e-mail, der ifølge analytikerne ligefrem kan føre til en slags teknologisk diskriminering.

En anden interessant vinkel i analysen er beskrivelsen af Apples særlige talent til at holde sine brugere i sit eget lukkede øko-system.

Når folk først har købt en iPhone, er sandsynligheden meget stor for, at æble-logoet også vil pryde deres øretelefoner, laptops osv. Tingene skal jo arbejde bedre sammen, når de alle er fra Apple.

For hver 100 iPhones, der er købt verden over, sælger Apple 26 iPads, 17 Apple Watches og 35 AirPods øretelefoner.

Der er utroligt mange smartphone mærker, men teenagere vil helst have iPhone. (Foto: Gizchina)

Til sammenligning afsætter Samsung kun 11 Galaxy tablers, seks Galaxy Watch ure og seks par Galaxy Buds øretelefoner for hver solgte Galaxy smartphone.

Konklusionerne i Financial Times’ rapport bliver i øvrigt bekræftet af en stribe andre analyser:

Ifølge Canalys vil 83 procent af de europæiske iPhone brugere under 25 år fortsætte med at købe Apple, når de udskifter deres nuværende mobil.

Helt modsat hos Android brugerne. Her vil under halvdelen købe Android telefoner næste gang, skriver Canalys.

Apples stærke tag på USA’s ungdom bliver tilsvarende understreget af en analyse fra finansfirmaet Piper Sandler.

Den afslører, at 88 procent af de amerikanske teenagere ejer en iPhone mod 85 procent for et par år siden. Kun 10 procent har en Android mobil….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Dyr lyd meget billigere