Samsung laver mobil til BMW

Her er verdens dyreste elbil

(Foto: Lunaz Design)

Selvfølgelig er det ikke helt billigt at købe store elbiler fra Tesla, Audi, Mercedes eller BMW, men de bliver slået med flere længder i pris af denne gamle Bentley S2 Continental fra 1961.

Ombygningen af den over 60 år gamle luksus-karrosse fra gammeldags benzin-drift til moderne elmotor har nemlig kostet en formue. Dertil kommer en total renovering, hvor man så vidt muligt har brugt bæredygtige og/eller genbrugs-materialer.

Hele operationen er foregået med håndkraft hos Lunaz Design, der ligger ved siden af den berømte Silverstone racerbane i England.

Dette syn møder man bestemt ikke hver dag, selvom elbiler bliver mere og mere udbredte. (Foto: Lunaz Design)

Den superflotte klassiker er til salg, men prisen oplyses kun til seriøse interessenter ved direkte henvendelse til Lunaz. Kun skal man regne med, at bilen er meget mere kostbar end selv de dyre – og nye – elbiler på markedet.

En af forklaringerne på den høje pris ligger også i, at Bentley i sin tid kun byggede fire eksemplarer af denne særlige S2 Continental model.

Oprindeligt sad den en 6,2 liters ”L” serie motor med otte cylindre i limousinen. Den slugte benzin i store mængder, og tilbage i 1960’erne var der slet ingen, som tænkte på elbiler eller brændstof-priser.

Sæderne i bæredygtigt læder er farvet med naturlige materialer. Træpaneler stammer fra FSC-godkendte træer. (Foto: Lunaz Design)

Sæderne er naturligvis beklædt med håndgarvet læder, der er farvet den naturlige vej med oliven-blade.

Tæpperne i kabinen og baggage-rummet er tilsvarende fremstillet af genbrugs-nylon og gamle plastik-flasker, der er hentet op fra havsens bund.

Træpaneler i instrumentbrædt og døre stammer desuden fra bæredygtige kilder, der er godkendt af Forestry Stewardship Council – FSC.

Instrumenterne ligner de oprindelige fra 1961, men har i dag en lidt anden funktion. (Foto: Lunaz Design)

Elmotoren har Lunaz selv udviklet. Der er modul-opbygget og henter sin energi fra den nyeste generation af batterier.

Ydelsen er på 400 hestekræfter eller 298 kW, og man har et enormt drejnings-moment på 719 Nm til sin rådighed.

Selv om den moderniserede Bentley ikke er bygget til race, kan den sagtens klare sig i et kapløb mellem lyskurve. Den accellererer nemlig fra 0 til 100 km/t på bare 6,9 sekunder….

(Foto: Lunaz Design)

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Samsung laver mobil til BMW