Crescent spiller vinyl

Den vildeste elbil af alle

(Foto: Drako Motors)

Glem alt om, at elbiler er tunge og firkantede at se på. Flere og flere elbiler med spændende design og præstationer i superklassen dukker (heldigvis) op og giver lidt krydderi på den elektriske tilværelse.

Den seneste nye hedder Dragon og er formentlig den vildeste elbil, jeg har hørt om til dato. Altså vel at mærke elbiler, vi kan forvente at se på vejene – hvis man ellers har pengepungen i orden.

Dragon kommer fra den lille elbil-fabrik Drako Motors i californiske Silicon Valley. Den nye Dragon er en strømlinet SUV med ikke færre end 2.000 hestekræfter.

(Foto: Drako Motors)

Den officielle premiere skal foregå til efteråret, men Drako Motors er begyndt at lække den første billeder og specifikationer på Dragon. Så kan interesserede begynde at varme op og tale med deres bankrådgiver.

Dragons utrolige 2.000 heste er fordelt på fire separate elmotorer, der sidder ved hvert hjul. De skal sikre en acceleration fra 0 til 100 på under 1,9 sekund og en topfart på over 320 kilometer i timen. Hvem sagde, at elbiler var sløve!

Drako vil ikke afsløre noget om batteriernes kapacitet og rækkevidde. Kun, at batterierne er af en ny type, som Drako selv udvikler og bygger in-house.

(Foto: Drako Motors)

Det strømlinede udseende er skabt i Italien af Lowie Vermeersch, der tidligere har været designchef hos Pininfarina. Landets måske mest berømte design-smedie med utallige Ferrari, Maserati, Fiat og andre kendte bilmodeller på samvittigheden.

Fra de bevidst mørke fotos kan man skimte, at linierne minder en del om Lamborghinis super-SUV Urus. Blot har Drako Dragon frække mågevinge-døre og videokameraer i stedet for sidespejle.

Formentlig rummer Dragon også elementer fra de luksuriøse Fisker elbiler, som den danske bilskrædder Henrik Fisker stod bag.

Drakos første elbil fra 2019 – Drako GTE – byggede på samme undervogn som den nye forhenværende Fisker Karma – men havde fået øget sine hestekræfter til 1.200.

(Foto: Drako Motors)

Drako Motors siger, at man producerer GTE-modellen for fuld drøn. Det vil sige, at ”full power” er 25 styk i alt.

GTE-modellen koster 1,2 millioner dollars pr. styk, hvilket svarer til ca.   kroner – før de høje danske afgifter.

Den nye Dragon bliver uden tvivl dyrere, men så lover Drako også, at man – ud over de mange hestekræfter – også får en ultra-luksuriøs kabine med det bedste italienske læder og et digitalt instrument-bræt, der skal være meget mere elegant end, hvad f.eks. Mercedes-Benz, Tesla og BMW kan byde på i dag.

Drako modtager nu forudbestillinger på sin nye super-SUV….

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Crescent spiller vinyl