Motorola på vej med ny super-mobil

Black Friday er nu en sort uge

(Foto: Max Fischer / Pexels)

Færre danskere end i tidligere år vil sidde klar med betalings-kortet lige efter midnat til fredag. I stedet planlægger forbrugere at sprede kroner og kræfter ud over hele ugen op til Black Friday. Vi får i stedet en Black Week.

Det viser en ny analyse, som YouGov har lavet for betalings-formidleren Nets. 1.008 danskere er blevet interviewet om deres aktuelle planer for årets store tilbuds-jagt.

Ifølge undersøgelsen vil kun 44 procent af forbrugerne fylde kurven op med elektronik, køkkenting eller nyt tøj på fredag den 26. november.

For præcist et år siden satsede 52 procent at danskerne på at handle på selve Black Friday.

Udviklingen skyldes formodentlig fænomenet Black Week, som over de seneste år har sat sig bedre og bedre fast i bevidstheden hos både forbrugere og butikker.

Færre danskere vil købe tilbuddene online i år. (Foto: Un-perfect / Pixabay)

I 2020 begyndte forretningerne for alvor at fordele de gode tilbud ud over hele ugen for at minimere risikoen for spredning af Corona-virus. Den fremgangsmåde ser ud til at fortsætte i år, selv om bekymringen for Corona er mindre.

Lige så bemærkelsesværdig er en trend mod, at færre danskere vil handle online på Black Friday i år.

Sidste år sagde 72 procent af danskerne, at de ville shoppe tilbuddene hjemme fra sofa og skærm. I år er det kun 40 procent.

Vaccinationer og Corona-pas øger med andre ord lysten til at trække i vintertøjet og støtte de fysiske butikker.

Tilsvarende viser en Nets rundspørge blandt 148 butikker, at kun seks procent af dem vil gøre noget ekstraordinært på grund af Corona. Sidste år var det 27 procent.

Igen i år står der julegaver øverst på danskerne indkøbsliste i løbet af Black Week og Black Friday:

Med Corona pas og vaccinationer på plads vil flere danskere gå ud at handle tilbud i de fysisked butikker i år. (Foto: Anastasia Shuraeva / Pexels)

68 procent af forbrugerne vil benytte de gode tilbud til at købe julegaver til venner og familie. En lille stigning fra sidste år, hvor 64 procent var på udkig efter gaver at lægge under træet.

Efterspørgslen efter elektronik og interessen for spilkonsoller, smartphones, laptops og øretelefoner er lige så høj som sidste år.

Selv om mangel på elektroniske komponenter og forsinkede leverancer har fyldt meget i medierne, kan forbrugerne stadig se frem til gode tilbud i denne kategori under Black Week.

Mange butikker vil i år benytte lejligheden til at tømme deres restlagre. Derfor vil der næppe mangle elektronik på hylderne, men ikke altid de mærker og modeller forbrugerne helst vil have.

Til gengæld ser det ud til, at handelen med nyt tøj eller smarte sneakers vil blive mindre end sidste år i de kommende dage.

Ifølge årets Nets undersøgelse planlægger 47 procent af danskerne at købe varer i denne kategori i modsætning til 56 procent sidste år….

 

 

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Motorola på vej med ny super-mobil