Kaffemaskinen til Corona tider

Vi går shop-amok på fredag

(Foto: Linus Schütz / Pixabay)

Ved midnat natten til den 27. november står lyset tændt i flere danske hjem end  normalt. Da lyder startskuddet nemlig på Black Friday, der igen ser ud til at slå alle handels-rekorder.

Black Friday vil dog være anderledes i år, fordi en stor del af den fysiske handel bliver afløst af online indkøb. De færreste har lyst til at stå tæt sammen i lange køer i en tid, hvor smitte-risikoen for Corona er høj.

Ifølge en ny analyse, som YouGov har lavet for Nets, har en tredjedel af tilbuds-jægerne tænkt sig at handle deres varer på internet. Kun seks procent bruger udelukkende i fysiske butikker.

Samtidig forventer 79 procent af de unge danskere mellem 18 og 29 år vil bruge flere penge på tilbuddene online end dem i butikkernes udstillings-vinduer.

Netop denne lyst til at shoppe online er desværre også en magnet for svindlere og cyber-kriminelle. De ser et stort marked i uforsigtige unge, som bare går efter billige tilbud med hovedet under armen.

Hjemmesider fra velkendte danske forhandlere er der som regel ikke nogen problemer i. Bortset fra, at også de kan gå ned, når travlheden bliver for stor.

Større risiko er der, hvis man lader sig lokke til at købe Black Friday varer i udlandet, eller hvis de tilbudte priser er så lave, at de virker urealistiske.

Flere forretninger har flyttet deres salg over i webshops for at undgå fysiske kødannelser under Corona-krisen. Det betyder sandsynligvis, at salget til Black Friday bliver større blandt de unge. (Foto: Nets)

 

Pas på, hvor du køber online
Det amerikanske finans-firma MyChargeBack er derfor gået ud med en advarsel og en håndfuld gode råd, man bør følge, når man handler online. Både på Black Friday og generelt.

På det amerikanske marked vil 60 procent af forbrugerne købe alle deres julegaver på nettet i år. Og julehandelen begynder faktisk på fredag.

”Vi kan tydeligt se en stigning i cyber-kriminalitet som ”phishing” og ”malware” her i ugen op til Black Friday. Dem skal man være på vagt overfor. Dukker der e-mails op i ens indboks med super tilbud fra firmaer, man ikke kender, skal man slette mailen. Lad være med at klikke på linkene,” forklarer Michael B. Cohen. Han er vice president for Global Operations hos MyChargeBack.

”Som forbruger bør man være udkig efter dårlig stavning og grammatik i mailene. Virksomheder, der ikke giver kontakt oplysninger på deres hjemmeside, en fysisk adresse eller et telefon nummer, bør også få alarmklokkerne til at ringe,” fortsætter Cohen.

Desuden anbefaler eksperten, at man altid skal søge efter bruger-anmeldelser på nettet af online butikker.

Pas på med at shoppe online i webbutikker, du ikke kender. Er tilbuddene febergode,er der grund til at være skeptisk. (Foto: Kalhh / Pixabay)

 

De kan selvfølgelig være falske, men generelt positive referencer er langt bedre at gå efter end bedømmelser, der kritiserer online butikker for f.eks. langsomme leveringer, hurtige træk af penge og mangelfuld respons på henvendelser.

MyChargeBack er et internationalt finans-firma, der har specialiseret sig i at skaffe penge tilbage til forbrugere, der ikke har fået de varer, de har købt online. Firmaet arbejder sammen med over 800 banker.

Med den erfaring i bagagen har MyChargeBack følgende fem gode råd til online handel her op til Black Friday. Mange vil nemlig desværre opdage, at de har købt ind på falske websider:

  • Køb kun mærkevarer på verificerede, anerkendte websidermed cybersikkerheds procedurer og kodet betaling.
  • Husk, at sociale medier er et populært sted for svindlere til at annoncere for vildt store rabatter på mærkevarer. Tag ikke chancen  og slet ikke ved en svært utroværdig pris.
  • Undgå forhandlere, der kun tillader transaktioner i krypto valuta. Det er mistænkeligt, fordi krypto er blevet den foretrukne betalings-metode for svindlere.
  • Pas på ”phishing” -e-mails”. De linker ofte til en falsk hjemmeside, der ligner originalen til forveksling.
  • Foretag aldrig online køb via gratis WiFi netværk. Hackere kan let få adgang til dem, kompromittere dine data og begå identitets-tyveri.

Nets fortæller, at 57 procent af de danske unge mellem 18-29 år planer om at købe tøj, sko eller accessories på Black Friday. (Foto: Nets)

De unge fører an i Black Friday
Hos Nets regner man med, at det er danskere mellem 18 og 29 år, der vil føre an i tilbuds-ræset på fredag. Faktisk er de allerede i gang, for mange butikker har for længst tyvstartet Black Friday.

72 procent af danskerne i den aldersgruppe har tænkt sig at svinge kreditkortet på fredag. Det ser Nets som noget positivt, fordi de unge normalt er hårdest ramt økonomisk i krisetider.

Flere forretninger har flyttet deres salg over i webshops for at undgå fysiske kødannelser under Corona-krisen. Det betyder sandsynligvis, at salget til Black Friday bliver større blandt de unge:

Faktisk har næsten en tredjedel af de unge under 30 år planer om at shoppe mellem 50 og 75 procent mere ind online i år sammenlignet med 2019,

For at få gang i forbruget under Corona-krisen har politikerne på Christiansborg givet danskerne adgang til at indkassere tre ugers feriepenge.

Det har fået næsten en tredjedel af de unge i aldersgruppen 18 til 29 år, som har fået deres feriepenge udbetalt i efteråret, til at ville købe flere tilbudsvarer på Black Friday.

– Udbetalingen af feriepenge ser ud til at stimulere de unges forbrug på den store handelsdag Black Friday. Det er især julegaver, indkøbene bliver brugt til. 65 procent af danskerne under 30 år svarer nemlig, at de kommer til at shoppe julegaver, der indeholder alt fra tøj til skønhedsprodukter,” forklarer Natalia Laursen. Hun er marketingchef i Nets.

Natalia Laursen fortæller, at tøj- og elektronik-forretningerne vil blive presset mest, når de yngste går i gang med at juleshoppe på Black Friday.

57 procent af de unge mellem 18 og29 år har tænkt sig at købe tøj, sko eller accessories.

47 procent af dem kommer til at shoppe elektronisk udstyr og gadges, mens hver går efter skønheds-produkter….

 

 

 

 

indledningsfoto

Flere forretninger har flyttet deres salg over i webshops for at undgå fysiske kødannelser under Corona-krisen. Det betyder sandsynligvis, at salget til Black Friday bliver større blandt de unge. (Foto: Nets)

Nets fortæller, at 57 procent af de danske unge mellem 18-29 år planer om at købe tøj, sko eller accessories på Black Friday. (Foto: Nets)

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Kaffemaskinen til Corona tider