B&O hopper i street wear

Renault 5 helt elektrisk

(Foto: Renault)

Midt i de mange nye fuldt-elektriske bilmodeller, der begynder at rulle ud på de danske gader og veje – hvis man da ellers kan få en leveret – er der også dukket en fornøjelig retro trend op.

I England for eksempel køber det nu BMW-ejede Mini rigtig gamle modeller op, restaurerer dem og erstatter den osende benzin-motor ud med en elektrisk. Bagefter sælges den moderne klassiske mini til en formue – og folk står i kø.

Det er åbenbart ikke helt samme strategi, som Renault følger. I anledning af den ikoniske Renault 5’s 50-års fødselsdag har franskmændene bedt designer og arkitekt Pierre Gonalons om at shine en klassiker op til nutidens standard.

(Foto: Renault)

Tilsyneladende produceres Renault 5 Diamant kun i dette ene eksemplar. Det sendes på turné I de kommende uger og måneder for at fejre femmerens runde fødselsdag. Til sidst bliver bilen sendt på auktion, hvor man nok skal have dybe lommer for at få fat i den.

For franskmænd er Renault 5 lige så legendarisk som Folkevognen for tyskere, Fiat 500 for italienere og Mini for briter. I Frankrig har 5’eren kun historisk konkurrence fra Citroen 2CV.

Renault 5, som amerikanerne kendte som “Le Car”,  blev bygget første gang i 1972 og var i produktion i 24 år. Da fremstillingen stoppede i 1996, havde Renault solgt 5,5 millioner eksemplarer.

Rattet er virkelig noget for sig. (Foto: Renault)

Renault har ikke offentliggjort særligt mange tekniske detaljer om Diamant modellen, men det vigtigste er, at der nu sidder en elektrisk motor foran, hvor den gamle benzin-brænder var placeret før.

Karrosseriet er blevet ændre end smule, så der f.eks. er kommet moderne LED-lys i et ”ædelstens-lignende” layout.

Renault har også givet den sjældne 5’er en tre-lags lakering i pink med pigmenter i ægte guld. Selve overfladen er nærmest mat.

I stedet for en stor skærm i instrument-panelet til navigation og musik bruger Renault en elegant parkeret mobiltelefon. (Foto: Renault)

Når Renault 5 Diamant kører i solskin, skal det give visuelle effekter af guld-glimt, mens man vil se mere blå toner i mørke.

For at den nye 5’er ser lidt mere cool ud end de gamle standard modeller med smalle hjul, har Renault placeret brede sutter med sporty Renault Alpine fælge på bilen.

Indendørs og I betjeningen er Renault 5 Diamant så hyper-moderne. Føreren åbner f.eks. bildøren med en finger-aftryks-skanner, og de analoge instrumenter afløst af tre runde digitale. Deres design skal være inspireret af klassiske armbåndsure.

(Foto: Renault)

Rattet er meget specielt og er udformet som en spiral. Gearstang er ikke nødvendig i en elbil, så den er afløst af en lille tre-trins vælger med stillingerne frem, neutral og tilbage.

Designeren Pierre Gonalons har ikke ønsket, at Renault 5 Diamant skulle domineres af store displays i instrument-brættet som de fleste andre moderne personvogne.

Derfor kommer den elektriske femmer uden skærm til navigation og musik. I stedet skal bilisten bruge sin egen smartphone, der til gengæld parkeres i sin egen elegante holder på instrument-brættet.

Endelig har Renault strøet om sig med alskens anden luksus i den lille elbil: Rattet er f.eks. belagt med marmor oven på kulfiber. Instrument-panelet er dækket med hestehår og sædebetræk af mohair. Dertil kommer forskellige pynte-elementer i ægte guld og messing….

(Foto: Renault)

(Foto: Renault)

(Foto: Renault)

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

B&O hopper i street wear