HP satser på skolerne

Her er bilen husets elværk

(Foto: Ford)

Mens vi i Danmark venter på, at der kommer forhåbentligt snart kommer tilstrækkeligt mange ladestationer til elbiler på offentlige p-pladser, tumler amerikanerne med helt andre problemer.

Ovre i USA er der nemlig startet et kapløb om, hvor store batterier man kan putte i en velvoksen personvogn eller pick-up – og hvad man så kan bruge batterierne til.

Det seneste nye er, at de store bilbatterier skal kunne bruges til at give strøm til hele huse. Det kunne jo være, at elektriciteten forsvandt, som det er sket ved flere naturkatastrofer og nedbrud i elforsyningen.

Så ville det selvfølgelig være rart, hvis batteriet fra ens fire-hjuls-trukne kæmpe pickup kunne sørge for strøm i huset til at stege bøffer, køle øller og holde tv’et i gang til serier og sportskampe.

For at bruge en Ford pickup som strømkilde til huset, kræves installation af en del ekstra udstyr. Det regulerer selv, hvilken vej strømmen skal løbe – til eller fra bilen. (Foto: Ford)

Ford har snuppet den foreløbige rekord med den elektriske udgave af sin F-150 bestseller. Med et særligt ”extended range” batteri på 131 kWh kan F-150 Lightning holde en gennemsnitlig amerikansk villa kørende med strøm i hele tre døgn!

Da Ford lancerede sin elektriske F-159 i maj sidste år, pralede fabrikanten allerede med, at bilen vil kunne bruges som en gigantisk powerbank – eller som en strøm-backup for ensomt beliggende huse.

Ford glemte dog at fortælle før nu, hvor mange timer det kunne være. I stedet fik vi at vide, at F-150 kunne køre 370 kilometer på standard-batteriet på 98 kWh og 483 kilometer på extended-udgaven.

Nu er tiden så kommet til at spekulere med Ford F-150 som strømforsyning til hele husholdningen. Det foregår via en Ford Charge Station Pro og et Ford Home Integration System, som man lige skal have installeret først.

Hvis man kombinerer batterierne fra sin GFord F-150 Lightning med solceller på hustaget, kan de to tilsammen holde en husholdning kørende i 10 dage med strøm. (Foto: Ford)

Systemet er bi-direktionelt. Det vil sige, at strømmen kan sendes begge veje, Både til og fra bilbatteriet.

Strømmen kan sendes med 9,6 kilowatt, og bilbatteriet tager automatisk over, hvis elektriciteten skulle svigte i huset. Dukker strømmen op igen, kobler systemet straks den modsatte vej og lader elnettet lade bilbatteriet op igen.

Ifølge bruger en gennemsnitlig amerikansk husholdning 30 kWh strøm i døgnet. Er det korrekt, kan huset holde sig med strøm i næsten tre døgn fra bilbatteriet, hvis man altså har en Ford F-150 Lightning stående i garagen.

Har man også solceller på taget, og de ikke er dækket af sne, vil Ford F-150 sammen med solpanelerne kunne levere strøm i 10 dage.

Længere-varende strømsvigt er heldigvis en sjældenhed i Danmark, men ikke i USA. Ifølge det amerikanske energi-ministerium oplevede hver borger i gennemsnit otte timer uden elektricitet i 2020. Intet problem for en Ford F-150 Lightning….

 

 

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

HP satser på skolerne