Marshall går i det små

Huawei har problemer i Kina

(Foto: Oppo)

Det er kun et par dage siden, at Huawei i en pressemeddelelse pralede af, at firmaet nu havde rundet en milliard smartphones i aktivt brug verden over.

Samtidig erklærede Huawei med, at man ville sælge mellem 70 og 80 millioner mobiler i 2021:

”Vi vil under ingen omstændigheder sælge vores smartphone forretning fra,” understregede Huaweis grundlægger og topchef Ren Zhengfei.

I dag dukker så en ny information op, der kunne tyde på, at Huawei slås med store problemer i netop sin smartphone afdeling:

Ifølge analyse-bureauet Counterpoint Research har Huawei nemlig tabt voldsomt terræn på sin hjemmebane i Kina.

Huawei satser åbenbart mest på sine dyre smartphones som denne nye Mate 40 Pro. På grund af den amerikanske boykot har Huawei problemer med at skaffe udenlandske komponenter nok til at holde en masseproduktion af billigere telefoner oppe i det tidligere niveau. (Foto: Huawei

I januar skal Huaweis kinesiske markedsandel være faldet til kun 16 procent. For et år siden var den på 41 procent – altså 25 procent højere.

Counterpoint er ikke specielt ivrig til at afsløre detaljer, men der er uden tvivl meget om snakken.

OPPO er således vokset op til at være Kinas mobilmærke nummer ét. OPPO sad i januar på 21 procent af verdens største smartphone marked.

OPPOs søsterselskab Vivo er nu nummer to med 20 procent, mens Huawei, Apple og Xiaomi alle har 16.

OPPO og Vivo har i øvrigt en tredje søster. Det er OnePlus, der for nylig afløste Huawei som danskernes tredjestørste mobiltelefon brand.

Huaweis frasalg af sin Honor division har betydet et stort fald i koncernens mobilsalg. Her ses Honors første smartphone på egen hånd. V40 hedder den. (Foto: Honor)

Counterpoint analytikerne vurderer, at USA’s handels-boykot nu begynder at slå igennem på Huaweis hjemmemarked.

Forbuddet mod salg af 5G mobilnet og smartphones, der ikke kan bruge Googles populære online services, er i forvejen et stort problem for Huawei i Europa.

Lige nu kunne det se ud, som om Huawei satser primært på at sælge telefoner i de dyre prisklasser. Senest Mate 40 Pro.

Den kinesiske telegigant har til gengæld måttet skrue produktionen af sine billigere modeller ned, fordi den ikke kan skaffe vigtige komponenter som f.eks. processorer og 5G modemer nok.

Dem plejer Huawei at købe i stor stil i udlandet, og her er der nu lukket for det varme vand på grund af USA’s handels-restriktioner.

På verdensplan er Huawei rutsjet fra en tredje- til en femteplads i verden i det seneste kvartal- (Grafik: Gartner)

Ifølge Counterpoint skyldes gigantens fald fra de kinesiske tinder også, at Huawei solgte sin Honor division fra.

Honor solgte Huawei producerede smartphones billigere end Huawei selv. Typisk gennem direkte til dag shops på nettet, hvor Huawei telefoner som regel skal købes hos traditionelle forhandlere.

Med 70 millioner stod Honor for knap halvdelen af Huaweis totale mobilsalg. Det kan ses tydeligt i Huaweis nye placering på de kinesiske hitlister.

Også på globalt plan er Huaweis markedsandel faldet i det seneste år. Med 41 procent vurderer analysebureauet Gartner.

I fjerde kvartal af 2020 var Huawei rutsjet ned fra 14,3 til 8,9 procent markedsandel i verden. Det giver kun en femteplads, hvor Huawei for et år siden lå som nummer tre.

Globalt set vurderer Gartner, at Apple lige nu er størst med 20,8 procent markeds-andel. Samsung følger efter med 16,2, Xiaomi med 11,3 og OPPO med 8,9 procent.

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Marshall går i det små