Honor viser verdens bedste kamera-mobil

Mange gratis spil-apps sælger data om børn

(Foto: Getty Images / Unsplash+)

Det er ikke nogen hemmelighed, at giganter som Facebook, Instagram, Google eller TikTok holder stærkt øje med deres brugere og løbende opsamler data om deres færden online færden.

Disse data tjener giganterne gode penge på, når de bliver solgt videre til annoncører, der så kan skræddersy deres budskaber til hver enkelt modtager.

Langt færre er nok klar over, at det samme foregår i populære spil på pc og mobiltelefon. Ikke mindst går det ud over børn og unge.

Det afslører en ny analyse, som Digitaliseringsstyrelsen har foretaget. Den omfatter de 24 mest populære gratis spil i Danmark. Målgruppen for disse spil er netop denne aldersgruppe,

Digitaliseringsminister Marie Bjerre vil have et stærkere fokus på, hvad tech-giganterne skovler ind af information om børn, der spiller på mobil, tablet, pc og konsol. (Foto: Marie Bjerre / Facebook)

Undersøgelsen viser, at samtlige 24 spil sender bruger-data videre til tech-giganterne. Det sker på trods af, at man har forsøgt at begrænse online-sporing og ikke har oprettet sig med en profil hos de pågældende selskaber.

Rent konkret indsamler Facebook data fra alle de 24 testede spil. Google og AppLoving høster fra 95 procent, mens TikTok har snablen nede i 40 procent.

Digitaliseringsminister Marie Bjerre vil nu se på, hvordan vi kan stoppe datahøsten af børn og unge:

”Jeg er dybt forundret over, at de store tech-virksomheder i så stort omfang høster data fra spil på telefonen. Oven i købet selvom man siger nej tak til datadeling alle de steder, hvor det er muligt,” siger hun.

(Foto: Jessica Lewis / Pexels)

”Vi har en særlig forpligtelse til at beskytte vores børn og unge. Det er derfor ikke i orden, at tech-giganter sniger sig ind på børneværelset og høster data fra børn og unge, som i god tro og helt udvidende bare spiller spil,” fortsætter hun.

Marie Bjerre vil derfor tvinge tech-giganterne til at komme ud af busken og fortælle, hvilke data de høster, og hvad de bruger danske børns informationer til.

Digitaliseringsministeren vil dele undersøgelsens konklusioner med sine europæiske partnere og arbejde for at sikre stærkere fælles regler i EU, som bedre beskytter børn og unge mod tech-giganters udnyttelse af deres data.

Den nye undersøgelse viser i al tydelighed, at man betaler gratis spil-apps med informationer. Det er forklaringen på, at data udgør en af hjørnestenene i spillenes reklame-baserede forretnings-model.

Her er en dreng, der spiller Roblox på en tablet. (Foto: Digitaliserings-styrelsen)

Det er også tilfældet, selvom man har afvist al sporing, data-indsamling eller cookies, hvor det var muligt.

I alle de 24 spil ligger de virksomheder i USA, som opsamler data til markedsføring. I 90 procent bliver data også opsamlet af kinesiske firmaer.

Følgende gratis spil-apps er blevet analyseret og danner grundlag for rapporten:

  •    Idle Lumber Empire – Wood Game
    •    Family Island™ — Farming game
    •    Tile Busters
    •    Block Puzzle
    •    Dragonscapes Adventure
    •    Tap Out – Take 3D Blocks Away
    •    Weapon Craft Run
    •    Skip-Bo
    •    Geometry Dash Lite
    •    Pipe Connect Puzzle Art
    •    Idle Bank Tycoon: Money Empire
    •    Stumble Guys
    •    Happy Match Cafe: Line Puzzle
    •    Paper.io 2
    •    MONOPOLY GO!
    •    Family Tree! – Logic Puzzles
    •    Brain Test: Tricky Puzzles
    •    Roblox
    •    Chrome Valley Customs
    •    Tic Tac Toe – 2 Player XO
    •    Figgerits – Logic Puzzles Game
    •    Magic Tiles 3: Piano Game
    •    Alice’s Dream: Merge Island
    •    Parking Order!

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Honor viser verdens bedste kamera-mobil