Klassiker genopstår

Bøller huserer i onlinespil

Victoria Borodinova / Pixabay)

Det er ikke kun på tribunerne ved fodboldkampe, at tilskuerne ikke kan opføre sig ordentligt og, hvor nogle få bøller ødelægger fornøjelsen for tusinder af andre.

Tilsyneladende er ubehagelig og grænse-overskridende smittet over på den hurtigst voksende sportsart i verden – e-sport a la computerspil.

Hver fjerde gamer mener derfor, at der skal uddeles bøder eller eksklusioner til de spillere, som ikke kan opføre sig ordentligt online.

Det viser en ny global analyse, som spil-udviklings-platformen Unity har lavet. Unity blev stiftet i Danmark og er i dag markedets mest populære værktøj til at skrive spil i.

Unitys  he ”2021 Gaming Report” afslører også, at Corona har givet moderne videospil ekstra fart på. Mens vi var bundet derhjemme af pandemien, er interessen for gaming øget med 38 procent.

Desværre følger uønskede bivirkninger med populariteten: Tre af fire deltagere i multiplayer spil – 72 procent – har således oplevet ubehagelig adfærd fra andre spillere i det seneste år.

Den generende opførsel kan f.eks. vise sig i form af hadefulde beskeder (58 procent). 53 procent har været udsat for ”trolling”, 49 procent er stødt på decideret snyd, mens 30 procent har været vidne til ekstremisme og racisme online.

(Foto: Mark Decile / Unsplash)

Ifølge Unity mener næsten alle gamere – 92 procent – at spiludbydere og konkurrence-arrangører bør gøre mere ved at forhindre de ubehagelige situationer. De bør gribe hårdere ind.

44 procent foreslår, at online bøller skal kunne udelukkes fra spillene i en periode. 42 procent mener, at de skal smides helt ud og have forbud mod at spille online. 25 procent ønsker, at der skal uddeles bøder som straf for ubehagelig adfærd.

77 procent mener desuden, at softwarehuse, udviklere og spil-arrangører bør prioritere beskyttelse af spillere mod ondartet opførsel langt højere, end det er tilfældet i dag.

Problemerne synes at være størst i de populære skydespil (61 pct). Aggressiviteten fra spillene smitter åbenbart af på omgivelserne:

  • Shooters – 61 procent – f.eks. “Modern Warfare” eller Apex Legends”
  • Battle royale – 35 procent – f.eks. “Fortnite” eller PlayerUnknown’s Battlegrounds”
  • Fighting – 21 procent – f.eks. “Super Smash Brothers” eller “Street Fighter”
  • Sports – 19 procent – f.eks. ”FIFA” eller ”Madden, FIFA)
  • Racing – 17 procent – f.eks. “Gran Turismo” eller “Need for Speed”
  • Sandbox – 16 procent – f.eks. ”Minecraft”
  • Action adventure – 15 procent . f.eks. “Assassin’s Creed”
  • Puzzle (Candy Crush, Tetris) – 15%
  • MMORPG – 14 procent  – f.eks. “World of Warcraft” eller “EVE Online”
  • MOBA – 13 procent – f.eks. “League of Legends” eller “Dota 2”
  • Home repair simulators – 12 procent – f.eks “Wrenchworks”
  • RPG – 11 procent – f.eks “Skyrim” eller “The Witcher”
  • Andre spil – 4 procent

Unitys nye rapport viser endelig, at den forstyrrende adfærd online i højere grad rammer spillekonsoller –  79 procent og pc-spillere – 76 procent – end folk, der spiller på mobilen – 66 procent….

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Klassiker genopstår