Kunstig intelligens giver bedre lyd hos Samsung

Nu vil EU jage TikTok

(Foto: Cottonbro Studio / Pexels)

Kinesisk-ejede TikTok er efterhånden vant til, at politikere og myndigheder forsøger at lægge hindringer i vejen for det populære sociale medie eller ligefrem få det forbudt.

For nogle år siden røg TikTok ind i et voldsomt uvejr i USA, fordi det det sociale medie blev beskyldt for at spionere på vegne af den kinesiske regering.

Præcist samme beskyldning ramte den kinesiske telegigant Huawei, som efterfølgende måtte trække sig ud af Europa.

Her droppede det ene teleselskab efter det andet Huaweis 4G og 5G teknologier på grund af politisk pres.

TikTok er dog kommet meget bedre ud af krisen end Huawei, selvom f.eks. også dansk militær, Folketinget og flere organisationer forbød deres ansatte af have den populære app liggende på deres mobiltelefon.

I dag buldrer TikTok frem. På verdensbasis har TikTok godt 1,4 milliarder aktive brugere om måneden. I Danmark er det mindst 1,3 millioner.

EU vil især undersøge, om TikTok beskytter sine meget unge brugere godt nok mod misbrug, reklamer og afhængighed. (Foto: Andrej Lisakov / Unsplash+)

Langt de fleste TikTok brugere er unge, som er fuldstændig ligeglade med politikere og gamle mænd i organisationer og myndigheder.

Nu kunne det dog se ud, som om et nyt uvejr er begyndt at samle sig omkring TikTok. Denne gang er modstandere EU.

EU’s industri-kommissær Thierry Breton mener nemlig ikke, at TikTok gør tilstrækkeligt for at beskytte sine unge brugere mod online misbrug, skadeligt indhold og risikoen for at blive afhængig af det sociale medie.

”Som en platform, der når ud til millioner af børn og unge, har TikTok et særligt ansvar,” understeger Thierry Breton.

EU har derfor indledt en officiel undersøgelse mod TikTok for at tjekke, om det sociale medie overtræder reglerne i EU’s netop igangsatte Digital Services Act (DSA).

Undersøgelserne vil bl.a. handle om transparensen af reklamer på TikTok, forskeres adgang til data på platformen og kvaliteten af de forholdsregler, som TikTok har indført for at beskytte sine brugere mod afhængighed og skadeligt indhold.

EU’s industri-kommissær Thierry Breton har indledt en formel undersøgelse mod TikTok og forretnings-metoderne i det populære sociale medie. (Foto: EU-Parlamentet / Wikimedia)

EU-Kommissionen vil især fokusere på, om TikToks algoritmer og systemer kan føre til, at brugerne bliver sygeligt afhængige af at bruge det sociale medie.

Også TikToks regler for ekstreme videoer med f.eks. radikalt politisk indhold vil blive tjekket grundigt. Det samme gælder TikToks filtre mod indlæg om sex og vold.

Som nævnt benytter EU Kommissionen sin egen Digital Services Act (DSA) som udgangspunkt. Den stiller strenge regler for store internet-platforme.

De skal bl.a. slette alle former for indhold, der har med had og mobning at gøre. Også metoder, der skal presse brugerne til køb, samt reklamer rettet mod børn skal være forbudt.

Desuden skal de sociale medier have effektive forhindringer mod, at mindre-årige kan få adgang til dem.

I efteråret gik EU allerede efter X – det tidligere Twitter – fordi mediet ikke handlede konsekvent nok mod falske nyheder.

Af samme grund fik Meta, der står bag Facebook og Instagram, en alvorlig advarsel fra EU-Kommissionen….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Kunstig intelligens giver bedre lyd hos Samsung