Viser elbiler nu svagheder?
I Danmark og Norge sælger elbiler som lyn og torden. I dag er der over 200.000 elbiler på danske gader og veje, hvilket er en stigning på 78 procent på bare ét år.
Der er dog andre steder, hvor elbiler også er begyndt at trække negative overskrifter:
Det er f.eks. i Tyskland, hvor analyser viser, at elbiler er dyrere at reparere end deres søskende med benzin- eller diesel-motor.
Desuden bliver elbiler tilsyneladende først ”grønnere” end personbiler med fossile motorer efter 90.000 kilometers kørsel.
Nu kommer så en nyhed fra en af verdens største bil-udlejere: Hertz er godt og grundig træt af elbiler på grund af deres høje drifts-omkostninger og, fordi ingen gider købe elbiler brugt.
Ifølge nyhedstjenesten Reuters vil Hertz nu sælge 20.000 elbiler fra sin amerikanske flåde. Det svarer til en tredjedel af samtlige elbiler, som Hertz udlejer i verden.
For tre-fire år siden førte Hertz sig ellers frem i overskrifterne ved at fortælle, at selskabet først havde bestilt 100.000 Tesla’er i verdens største elbil-handel nogensinde.
Nogle måneder senere vil Hertz så også købes 65.000 Polestar personbiler med elmotor over en periode på fem år.
I oktober sidste år begyndte piben at få en anden lyd: Da erklærede Hertz, at man ville dæmpe sine planer om at sætte strøm til sin bilflåde.
Samtidig forklarede Hertz’ topchef Stephen Scherr, at drifts-udgifterne til elbiler var dobbelt så høje som vogne med forbrændings-motor. Især reparations-omkostningerne var meget højere end ventet.
I dag siger Hertz, at man vil købe benzinvogne igen i større antal. Kun på den måde skal udlejnings-giganten kunne holde sin forventede avance.
På nuværende tidspunkt har Tesla over 700 brugte elbiler til salg på sin amerikanske hjemmeside. Langt de fleste Tesla Model 3 og Model Y….
Ingen kommentarer endnu