Kunstig intelligens på vej ind i køkkenet

Xiaomis første elbil hurtigere end Porsche

(Foto: Xiaomi)

Xiaomi er et af Kinas største elektronik-fabrikanter, men er mest kendt for sine mobiltelefoner, fitness-ure, støvsugere, tv-skærme og mikroovne.

Fremover vil Xiaomi også være med helt i front, når det gælder elektriske personvogne.

De planer har Xiaomi rumsteret med længe, men det er først natten til i dag, at kinesernes første elbil blev vist i praksis.

Den nye Xiaomi SU7 – udtalt ”soo-chee” på kinesisk – er en stor luksus-sedan, der skal konkurrere direkte med Tesla Model S og Porsche Taycan.

Over forruden ses den Lidar radar, der gør det muligt for SU7 at køre af sig selv. (Foto: Xiaomi)

Det gør den ikke kun på et design, der er hjulpet på vej af specialister fra Mercedes og BMW. Rent teknologisk skal Xiaomi SU7 slå alt andet, som kører på gaderne i dag.

SU7 Max modellen skal således kunne accelerere fra 0 til 100 kilometer på kun 2,78 sekunder. Det er hurtigere end selv Porsches Taycan Turbo og Teslas nye Cybertruck.

Xiaomi benytter en helt ny type elmotorer – HyperEngine – der kan rotere med op til 21.000 omdrejninger i minuttet. Det lyder som en Formel-1 bil.

Xiaomi nyheden kommer i to varianter – SU7 med baghjulstræk og en enkelt motor og SU7 med to elmotorer og fire-hjuls-træk.

I midten ses den 16.1 tommer store touch-skærm, der kan deles op i tre. (Foto: Xiaomi)

Rækkevidden for SU7 Max er 800 kilometer på en opladning, hvilket er bedre end både Tesla Model S og Porsche Taycan.

Den flotte aktions-radius skyldes bl.a. et tæt samarbejde med Kinas største batteri-fabrikant CATL:

Herfra kommer et 800 volts batteri på 101 kHh, der kan lades op til 220 kilometers kørsel på bare fem minutter eller 510 kilometer på et kvarter.

Helt så vild er standard-modellen af Xiaomi SU7 dog ikke. Den må nøjes med et 400 volt elnet og et batteri på 73,6 kWh. Det giver en rækkevidde på 668 kilometer.

Xiaomi arbejder sammen med Apple. Derfor kan bagsæde-passagererne få hver deres tablet at se på – enten en af Xiaomis egne eller en iPad. (Foto: Xiaomi)

Med en længde på lige knap fem meter, en bredde på 1,9 meter og en højde på 1.440 mm er Xiaomis SU7 på størrelse med en BMW i 5-serien.

Da Xiaomi jo er en elektronik-gigant, hælder man selvfølgelig masser af knowhow i sin første elbil. Det ses bl.a. i LED-lamperne for og bag. Alene bremselyset markerer sig med 360 LED-lamper tændt.

Xiaomi præsenterede for nylig sit eget HyperOS styresystem, der skal være bedre end både Android og Apples iOS.

I den nye elbil ligger HyperOS bag Xiaomis CarIOT, der håndterer al køretøjets elektronik med en  Qualcomm Snapdragon 8295 processor som center.

(Foto: Xiaomi)

Midt i instrument-brættet sidder en 16,1 tommers touch-skærm i utrolig 3K kvalitet. Den kan suppleres med to Xiaomi tablets, som placeres bagpå forsædernes hovedpuder med udsigt til bagsæde passagererne.

Det store centrale display kan deles op i tre og fungere med multitasking. På den måde kan man f.eks. spejle billedet fra sin Xiaomi smartphone i en skærm-delene.

Displayet bruges naturligvis til at styre bilens funktioner, klima-anlæg, elektriske stole og underholdnings-anlægget, der omfatter hele 23 Dolby Atmos højttalere.

Endnu mere opsigtsvækkende er, at man kan koble sig direkte på sit hjem fra bilen. Så kan man på skærmen følge hjemmets overvågnings-kameraer, dreje op for varmen, tænde for ovnen osv, inden man selv ankommer.

Den nye SU7 elbil er på størrelse med en BMW 5 og hurtigere end både Porsche Taycan og Tesla Model S. (Foto: Xiaomi)

CarIOT vil være åbent, så også andre fabrikanter kan skrive software til systemet. Desuden har Xiaomi gjort det trådløst kompatibel med Apple CarPlay og AirPlay.

Helt i stil med Volkswagen er Xiaomi godt klar over, at de fleste bilister ikke gider for mange touch-paneler.

Derfor har Xiaomi indført fysiske knapper til bl.a. at styre lys, klima, spoileren bagpå og bilens frihøjde. SU7 har nemlig elektronisk højde-indstilling.

Mere fremtidsmusik er der i, at Xiaomis første elbil er forberedt for autonom kørsel. Det foregår via Xiaomis egen Pilot platform med to Nvidia Drine Orin processorer.

SU7 kan desuden udstyres med en Lidar radar-enhed over forruden, som har en visuel rækkevidde på 200 meter foran bilen. Nøjagtigheden er 10 centimeter.

Xiaomi vil i første omgang markedsføre SU7 på det kinesiske marked. Det skal ske i første kvartal af 2024. Priserne er endnu ikke offentliggjort. Heller ikke, om Xiaomi vil sælge sin super-elbil i Europa og Danmark….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Kunstig intelligens på vej ind i køkkenet