Hvad med en mini-pc forklædt som en Mac?

TikTok vil meget mere ved musikken

(Foto: TikTok)

Mens Facebook og Instagram kæmper mod at miste brugere i EU, efter at de skal vælge mellem at se reklamer eller betale næsten 100 kroner om måneden for at se de populære sociale medier uden annoncer, markerer TikTok sig som en stadig stærkere konkurrent.

Det gør TikTok ved hjælp af musik, som har været en vigtig del af det sociale medie siden dets opfindelse.

Dengang bestod TikToks indlæg stort set kun af små videoer, hvor børn og unge optrådte i stil med det asiatiske syng-med fænomen karaoke.

TikToks musikalske strategi kører ad flere kanaler, hvilket uden tvivl er klogt, når man gerne vil have millioner af nye brugere.

Desuden kan det være med til at lede fokus bort fra TikToks mere ømtålelige emner som f.eks. manglende beskyttelse af børn som brugere og beskyldninger om at videresende brugernes personlige informationer til Kina.

TikToks ene musikalske ben går på at etablere en egen streaming tjeneste, der kan konkurrere med først og fremmest YouTube, Spotify og Apple Music.

Den nye TikTok integration med Spotify virker i første omgang kun for brugere i USA og England. (Foto: Spotify)

TikTok Music er indtil videre lanceret i seks lande, men ventes rullet ud i mange flere i løbet af næste år.

Parallelt med sin egen streaming tjeneste er TikTok nu gået i samarbejde med rivalerne fra Spotify og Amazon Music.

Det er med en ny feature, som vil gøre det muligt for TikTok brugere at lagre de sange, de hører i TikTok videoer, direkte i deres Spotify eller Amazon app.

TikToks nye “Add to Music App” funktion vil i første omgang dukke op i USA og Storbritannien. Andre lande kommer med i begyndelsen af næste år.

I praksis vil TikTok brugere se en «Add Song” knap ved siden af sang-titlen nederst i video-billedet. Første gang, brugere trykker på knappen, kan de vælge, hvilken musik-tjeneste de vil bruge som standard / default.

I Spotify kan TikTok brugere så lagre melodierne til deres “Liked Songs” spilleliste, der fungerer både for gratister og betalende Spotify abonnenter.

I USA markerer TikTok sig stærkere og stærkere som et online center for musikalske talenter. (Foto: TikTok)

I Amazon Music vil funktionen kun åbne for Prime medlemmer og Amazon Music Unlimited kunder.

I begge tilfælde skal brugerne opdatere til den nyeste version af app’en. Hos Spotify vil den spille i både Android og iPhone app’en på linie med andre integrationer som f.eks. Instagram, Snapchat og X.

I det hele taget er det interessant at se, hvordan TikTok får større og større indflydelse i den internationale musik-verden:

For eksempel designede Spotify sin app om tidligere i år, så den ligner TikTok med korte opdagelses-feeds til musik og podcasts-

Samtidig arrangerer TikTok ”live” online koncerter med hotte popstjerner a la YouTube og MTV, ligesom TikTok i september gik sammen med Billboard om at lave en Top-50 hitliste.

Tidligere i år lancerede TikTok et nyt projekt, der skal identificere og større nye talenter i musik-industrien:

Talenterne kunne bl.a. vise deres evner i ”live” musik konkurrencer, der løb af stablen i USA i august og september.

TikToks mål er helt tydeligt at markere sig som et online midtpunkt, hvor man kan opleve og opdage nye musikalske kunstnere – i alle aldre….

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Hvad med en mini-pc forklædt som en Mac?