3-D uden briller

Mercedes bygger eget ladernet

(Foto: Mercedes-Benz)

Teslas ubestridte succes skyldes ikke kun, at man var først på markedet med elbiler i stor målestok. Heller ikke, at Teslas elbiler er bedre end andres.

Teslas udbredelse skyldes også, at man som den første elbil-fabrikant byggede et tæt netværk af ”Supercharge” ladestationer.

Den idé vil Mercedes-Benz nu kopiere. Tyskerne vil bruge en milliard euro alene på at bygge et netværk med 2.500 HighPower Chargere på 400 adresser i USA.

Når netværket er komplet med rundt regnet 10.000 ladepunkter i USA, Europa og Asien, vil det have kostet Mercedes over fire milliarder euro.

De nye ladestationer skal kunne levere 350 kW. Det er der ingen elbil batterier, som kan klare lige i øjeblikket. Selv hos Mercedes sker det første i næste generation.

Alle elbiler kan i princippet hente strøm på Mercedes’ nye ladestation, men kun biler med stjernepå køleren har adgang til den superhurtige opladning.

Mercedes vil opbygge et eget net af ladestationer til elbiler for at kunne konkurrere med Teslas SuperChargers. (Foto: Mercedes-Benz)

Det nye netværk skal være de tyske bilfabrikanters nye svar på Tesla. I mange lande hinker Mercedes, Audi og BMW efter Tesla, når det gælder salg af elbiler i de dyrere prisklasser.

Annonceringen fra Mercedes ser dog ikke ud til at være timet ligefrem perfekt:

På Mercedes’ hjemmebane i Tyskland er der nemlig kommet et politisk forslag om at begrænse den belastning af landets elektriske infrastruktur, som landets stigende antal elbiler, varmepumper og private solcelle anlæg udgør.

Chefen for det tyske Bundesnetzagentur, der styrer det store lands energi-forsyning, advarer om, at de nye og grønne teknologier kan føre til nedbrud i strømforsyningen.

Agenturet foreslår derfor, at man begrænser den mængde strøm, som hver husholdning får tildelt hver dag til opladning af elbilen. Udgangspunktet skal være, at en elbil kan lade energi nok til 50 kilometers kørsel i døgnet.

Til gengæld vil strømmen til det stigende antal varmepumper ikke blive berørt. Pumperne opfattes ikke som samme luksus som en elbil, men som en nødvendighed for mange husholdninger.

I Tyskland vil myndigheder og grønne politikere gerne begrænse den mængde strøm, som elbiler kan tanke op i private hjem hver dag. (Foto: Dcbel / Unsplash)

Både net-agenturet og den tyske klima-minister Robert Habeck vil gerne indføre de nye strøm-begrænsninger senest den 1. januar 2024.

Naturligvis er planerne stødt på voldsom kritik fra den tyske bil-industri, der lige nu er ved at sadle om fra benzin og diesel til fremtidig kun elbiler.

Bilfabrikanterne føler, at de støder på en selvmodsigelse, når politikere først presser på for at få tyskerne til at skifte til elektriske biler. Når de så for alvor er i gang, trækker man i håndbremsen og vil begrænse elbil-ejernes frihed.

I nabolandet Schweiz er man allerede nået meget længere. Schweizerne arbejder således med modeller, hvor elbiler slet ikke må køre på bestemte dage. På den måde vil Schweiz undgå blackouts i hele landets elforsyning.

Spørgsmålet er jo i virkeligheden, om politikerne i deres iver på at vise grønne hensigter har overset, om der overhovedet er strøm nok i netværket til alle de nye eldrevne biler og apparater.

I Danmark er den diskussion ikke rigtig begyndt endnu, men den kan hurtigt blive aktuel. Ikke mindst, efter at vi alle skal spare på elektriciteten og helst flytte vores forbrug til tidspunkter i døgnet, hvor belastningen er lavest….

 

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

3-D uden briller