Hos LG bliver tv kunst

For mange returnerer varer

(Foto: Preis King / Pixabay)

Online kunder kan være meget gode at have for detailhandlere. De sparer personale, og man behøver ikke at have en fysisk butik på en dyr adresse.

Online kunder har imidlertid også deres ulemper: For mange først og fremmest, at de bruger internet som et stort prøverum.

De bestiller en masse varer hjem og returnerer det lige så hurtigt igen, fordi det ikke passer i farven eller størrelsen.

Nogle forhandlere har oplevet, at de får op til 40 procent af varerne retur igen. Så er det ikke længere en god forretning – og slet ikke når de tilbyder gratis returnering.

Man kan jo ikke sælge returvarerne igen som nye produkter, og hele logistikken koster meget tid og mange penge.

Problemet har været stigende under Corona pandemien i takt med, at flere og flere sad hjemme og bestilte varerne, fordi butikker var lukkede – og det bare var så bekvemt at sidde hjemme foran pc’en eller mobilen og bestille løs.

(Infografik: Statista.com)

En ny analyse fra Statista afslører, at i lande som Tyskland eller Storbritannien har halvdelen af alle de forbrugere, som har købt ting online i de seneste 12 måneder, returneret mindst en vare til forhandler eller fabrikant.

Denne praksis ser ud til at være endnu mere udbredt i asiatiske lande som Indien og Kina. Her har henholdsvis 73 og 66 procent sendt online varer tilbage.

Trenden har nu fået den spanske tøjgigant Inditex – i Danmark mest kendt for Zara mærket – til at forlange penge for returnerede varer:

Hvis en kunde vil sende deres online produkter tilbage, koster det 1,95 euros eller ca.    kroner, medmindre de afleverer dem i f.eks. en Zara butik.

10 kroner lyder ikke af meget i forhold til den aktuelle omkostning ved at få varer retur. Alligevel håber Inditex, at det måske kan dæmpe folks lyst til bare at bestille løs online, for man kan jo bare sende tingene retur.

Inditex har i første omgang indført retur-afgiften i 30 lande, herunder store europæiske markeder som Tyskland og Storbritannien.

Helt sikkert holder både Inditex’ konkurrenter og andre online handlende øje med den spanske tekstil-kæmpes erfaringer….

 

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Hos LG bliver tv kunst