Her er Microsofts nye laptop

Vi lytter meget til gratis musik

(Foto: Whoalice Moore / Pixabay)

Danmark er det eneste nordiske land, som ikke oplever en stor fremgang i mennesker, der betaler for den musik, de streamer ned på deres mobiltelefoner, pc’er og stereo-anlæg.

På nuværende tidspunkt har 57 procent af danskerne abonnement på en musiktjeneste. Det er kun én procent flere end for to år siden.

Til gengæld betaler 85 procent af os til mindst én video-streaming-tjeneste. Det er en fremgang på 15 procent. I dag har 63 procent mindst to eller flere abonnementer på tv- og video-streaming.

Tallene fremgår af en ny rapport – Polaris Nordic Digital Music Survey 2022 – som bl.a. dem danske musik-rettigheds-organisation Koda står bag.

Sangskrivere tjener alt for lidt på deres melodier, når de spilles via gratis musik-streaming-tjenester – mener Koda. (Foto: Bas van Daalen / Pixabay)

Samtidig viser undersøgelsen, at hele 60 procent af danskernes digitale musikforbrug – opgjort i tid – foregår via gratis musiktjenester.

YouTube og de tre mest populære sociale medier Facebook, Instagram og TikTok står alene for næsten 45 procent af det samlede digitale musik-forbrug her i landet.

Koda synes naturlig nok, at tallene er en dårlig nyhed for danske sangskrivere. På de gratis musiktjenester, der typisk finansieres via reklamer, er betalingen til komponister og tekstskrivere i bedste fald ti gange lavere end på abonnements-tjenesterne.

”Det er trist for musikskaberne, når antallet af danskere, der abonnerer på en musik-tjeneste, er gået i stå. Alt peger på, at det skyldes, at forbrugerne har adgang til alverdens musik for nul kroner,” siger Anna Lidell. Hun er forperson hos Koda.

”Det er en meget stor forhindring for at skabe en bæredygtig og sund musikbranche for sangskriverne. Uden dem ville streaming-tjenesterne og forbrugerne ikke hele tiden få nye melodier at lytte til,” fortsætter hun.

Langt flere danskere betaler for video- end for musik-streaming. Netflix er størst med 58 procent markedsandel i Danmark. (Foto: Cardmapr / Unsplash)

”The Polaris Nordic Digital Music Survey 2022”  er udført af analyse-bureauet YouGov på vegne af Polaris HUB, der er et samarbejde mellem de nordiske rettigheds-organisationer Koda i Danmar, TONO i Norge og Teosto i Finland.

Her er nogle flere nøgletal fra den nye rapport:

  • 31 procent af danskerne lytter udelukkende til musik via en gratis tjeneste. I 2020 var det 34 procent.
  • 57 procent betaler for et abonnement på en musik-streaming-tjeneste. I 2020 var tallet 56 procent.
  • 39 procent af de danske Spotify brugere lytter til tjenestens gratis- eller prøveversion.
  • Kun seks procent af danskerne, der lytter til betalt musik, har to eller flere abonnementer på streaming-tjenester.
  • Vi bruger dagligt 2,1 timer på gratis musik-lytning og 1,9 timer via betalte abonnementer.
  • Opgjort i tid foregår 60 procent af danskernes samlede digitaler musik-forbrug på gratis tjenester. For to år siden var det 63 procent.
  • 85 procent af danskerne betaler for video-streamning. I år 2020 var det 70 procent.
  • 63 procent af de danskere, som kigger på betalt video-streaming, har mindst to abonnementer. Det er 22 procent flere end for to år siden.
  • Netflix er klart størst med en markedsandel på 58 procent af dem, der betaler et abonnement på tv og film. TV2 Play har 43 procent, Viaplay og HBO Max begge 34 procent….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Her er Microsofts nye laptop