Bilen ladet op på et kvarter
De store bilfabrikanter står nærmest i kø for at præsentere deres visioner for fremtidens elbiler, der skal indeholde helt nye typer batterier.
Den seneste deltager i kapløbet er japanske Nissan, der har allieret sig med ingen ringere end det amerikanske rumfarts-agentur NASA. De vil sammen udviklet et batteri, som kan lade en elbil op fra nul til 100 procent på maksimalt 15 minutter.
Hvor de nuværende batterier til både biler, smartphones og laptops bygger på lithium-ion teknologien med flydende indhold, satser Nissan og rivalerne på ”solid-state” batterier. Det vil sige, at de bruger fast stof.
Ifølge Nissan vil det være muligt at fremstille væsentligt billigere solid-state batterier i de kommende år. De skal udvikles i Nissans forsknings-center i Kanagawa syd for Tokyo, hvor en produktions-linie skal stå færdig i 2024. En første Nissan elbil med solid-state-batteri skal kunne købes senest i 2028.
På nuværende tidspunkt regner Nissan med, at solid-state batterier vil koste 75 dollars pr. kilo-watt-time (kWh). Den pris skal sænkes til 65 dollars i 2028. Sker det, vil elbiler kunne købes til samme priser som almindelige benzin-drevne køretøjer af samme størrelse – spår Nissan.
NASA vil ikke gå ind i direkte produktion af elbiler, men deltager for sammen med Nissan og University of California i San Diego at skabe et batteri, der kun er halvt så stort som i dag.
Desuden skal batteriet kunne lades op på under et kvarter. Den slags batterier har NASA selv brug for til sine rum- og fly-projekter.
Nissans konkurrenter fra bil-industrien, som også pusler med solid-state batterier, er bl.a. Volkswagen med nystartede QuantumScape og Toyota med Panasonic.
Ford investerede sidste år 185 millioner dollars i at bygge sit eget udviklings-center for solid-state batterier. Den nye Ford Ion Park er placeret tæt på bilgigantens hovedsæde i den amerikanske delstat Michigan….
Ingen kommentarer endnu