Swift bliver stærkere

iPhone nummer ét hos kineserne

(Foto: Yang Miao / Pixabay)

For et par uger siden udpegede stifteren og topchefen for den kinesiske mobiltelefon fabrikant Xiaomi  – Lei Jun – Apple som sin primære fjende. Samtidig erklærede han krig på liv og død mod iPhone.

Målet for Xiaomi var nu at blive verdens største smartphone mærke, som skulle løfte arven efter Huawei og blive endnu bedre.

Det kunne dog se ud, som om ”Kinas Apple” – får ret svær ved at leve op til den ambition. Ikke engang på hjemmebane i Kina er Xiaomi i stand til at overhale Apple og iPhone.

Hvis ambitionerne også omfatter Danmark og Norden, kunne opgaven se ud til at være endnu mere umulig.

For et år siden sagde Xiaomis nordiske pr-talsperson til Leifshows, at man nu ville satse kraftigt på det danske marked-

Fire af de fem mest solgte mobiltelefoner i Kina i december var fra Apple. (Infografik: Counterpoint Research)

 

Danskerne er ikke bange for at købe dyre og avancerede smartphones – og dét var lige præcist, hvad Xiaomi var specialist i.

Siden har vi ikke set meget af det. Jovist – Xiaomi har lige præsenteret sine Redmi 11 Pro telefoner i mellemklassen, der (teoretisk) godt kunne blive en hovedpine for Samsung, men lad os se.

Hvis ingen ved, at Xiaomi har et par rigtigt gode tilbud mellem 1.900 og 2.900 kroner, hjælper det jo ikke meget.

I Kina ser situationen endnu mere bekymrende ud – set med kinesiske briller:

Indtil for få år siden kunne udenlandske mobilmærker ikke få en fod til jorden på det kæmpestore kinesiske marked. Samsung og Apple var små og ubetydelige i sammenligning med især Huawei, der totalt dominerede sin hjemmebane.

For 14 dage siden erklærede Xiaomis stifter og topchef Lei Jun krig på liv og død mod Apple. (Foto: Gizchina)

Så kom USA’s bandlysning af Huawei. Den gik ikke kun ud over verdens engang næst-største mobilmærke i Vesten, men også hjemme i Kina.

Sortlistningen fra Det Hvide Hus gjorde det nemlig svært for Huawei at købe mange af de mest avancerede processorer og chips til 5G, som var nødvendige for at kunne følge med konkurrenterne.

I de seneste nye salgstal for Kina for fjerde kvartal af sidste år, er Huawei forsvundet helt ud af Top-5. For halvandet-to år siden sad Huawei alene i spidsen med over 50 procent markedsandel.

Apple  er til gengæld vokset op som kinesernes nummer ét, Ifølge analysefirmaet Counterpoint Research var næsten hver fjerde smartphone købt i Kina i oktober, november og december en iPhone.

Og endnu mere markant: iPhones markedsandel i det land, hvor de fleste mobiltelefoner i verden bliver bygget, er vokset med syv procent på ét år. Fra 16 til 23 procent.

De fire største mobilmærker i Kina i fjerde kvartal af 2021. Apple har den grønne farve – Xiaomi den orange. (Infografik Counterpoint / Gizchina)

Hvor Xiaomi ligger i hele den udvikling, når man vil være den største i både Kina og verden? Well – Xiaomi luller rundt nede på en femteplads med kun 13 procent andel. Ud over Apple er også de tre kinesiske mærker Vivo, OPPO og Honor større end Xiaomi.

Vivo og OPPO er søsterselskaber til det i Danmark velkendte OnePlus. Honor er til gengæld et tidligere dattermærke under Huawei, som blev solgt fra efter USA’s bandlysning.

Den manøvre reddede Honor, fordi mærket så kunne fortsætte med at købe f.eks. Snapdragon processorer fra amerikanske Qualcomm og sælge 5G telefoner i Vesten. Præcist som Vivo, OPPO og OnePlus gør.

At iPhone har opnået en markedsandel på 23 procent er særligt imponerende, fordi Apple udelukkende sælger dyre premium telefoner. De fleste kinesiske mobiler koster langt mindre.

Spændingen vokser, om Apple kan holde sin førsteplads i længere tid, eller om de flotte tal udelukkende skyldes, at iPhone 13 blev lanceret sidste efterår. Counterstat vurderer, at Apples markedsandel set over hele 2021 ligger på 12 til 13 procent i Kina.

Apples store chance ligger i, at en ny lavpris-iPhone kommer til marts. iPhone SE+ 5G bliver den billigste iPhone med Apples avancerede A15 Bionic chip i, der også sidder i langt dyrere iPhone modeller. Den kunne sagtens blive et øjeblikkelig hit – både i Kina og i Danmark….

 

 

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Swift bliver stærkere