OnePlus på vej med billig Nord 2 CE

Vi handler online hver uge

(Foto: Stocksnap / Pixabay)

Under Corona pandemien har danskerne vænnet sig til at købe varer og services online, men bestemt ikke så meget at internet har afløst de fysiske butikker,

I gennemsnit handler vi på nettet 3,5 gange om måneden – altså ca. en gang om ugen. Forbruget online er på i snit 1.500 kroner pr. måned.

De penge går langt fra alle sammen til dagligvarer, tøj og elektronik. 18 procent af pengene ryger til abonnementer på alt fra streaming-tjenester og mobiler til medlemskab af fitness klubber og online services.

Tallene kommer fra DI Handel, der repræsenterer 2.400 handels-virksomheder samlet i organisationen Dansk Industri.

DI Handel har lavet en analyse over danskernes online-adfærd i tredje kvartal af år. Den afslører bl.a, at der er store forskelle i danskernes online indkøbs-vaner, når det gælder køn, alder og geografi.

(Foto: Jostyna Faliszek / Pixabay)

Nordjyderne er f.eks. de danskere, som bruger færrest penge på internet. De yngre aldersgrupper handler mest online fra deres mobil, mens ældre foretrækker deres på pc på stuebordet.

Familie med småbørn og forældre-alder på mellem 26 og 39 år har det højeste forbrug på internet. Det gælder både varekøb og abonnementer.

Det laveste online forbrug har unge danskere mellem 18 og 25 år uden børn. De spenderer til gengæld flest penge på online underholdning som spil og streaming.

Branchedirektør Jacob Kjeldsen fra DI Handel fortæller, at danske forbrugere er blevet til et af mest e-handlende folkefærd i verden, siden den første Dankort transaktion på nettet i foregik i 1999.

”Danskerne er vant til at bruge internet, men stiller også store krav til deres købs-oplevelse online,” forklarer han.

Branchedirektør Jacob Kjeldsen fra DI Handel. (oto: Søren Nielsen)

”Har man f.eks. små børnefamilier som sine kernekunder, skal ens hjemmeside være mobil-optimeret, mens desktoppen skal skræddersys til det grå guld,” fortsætter Jacob Kjeldsen.

Danske webshops gør det dog rigtig godt ifølge den nye ”Danskernes e-handel” undersøgelse. På en skala fra ét til fem giver forbrugerne en gennemsnits-karakter på omkring fire.

I øvrigt er sikker betaling og et godt ry det vigtigste, når danskerne vil føle sig trygge ved at købe på online. At virksomheden også har fysiske butkker er det mindst vigtige.

Til sidst lige en hitliste fra DI-rapporten over de 10 mest populære webshops i Danmark:

  1. Zalando
  2. Coop
  3. Hennes & Mauritz
  4. Matas
  5. Nemlig
  6. Elgiganten
  7. Amazon
  8. Boozt
  9. Med24
  10. Coolshop

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

OnePlus på vej med billig Nord 2 CE