Her er verdens rappeste plæneklipper

Store spejl på væggen dér

Lige nu kører diskussionen om næste generation tv, hvorvidt 6K eller 8K snart kommer i butikkerne, eller om vi tager et år mere med 4K.

Så længe det meste af indholdet – altså de leverede udsendelser – slet ikke er nået til 4K kvaliteten, kan det jo egentlig også være lidt lige meget.

Sådan tænker man imidlertid slet ikke i udviklings-afdelingerne hos de store tv-fabrikanter ude i Asien. Her spekuleres i fremtiden, og om tv måske snart vil se helt anderledes ud, end vi kender dem i dag.

Hos japanske Panasonic er overvejelserne meget mere futuristiske end hos f.eks. Samsung eller Bang & Olufsen, der henholdsvis viser kæmpe-tv og stue-tv med klassisk billedramme omkring – eller et tv, hvor højttalerne folder sig ud som sommerfugle vinger.

Lige nu viser Panasonic på design messen Salone de Mobile i Milano et fremtidens tv, der mest af alt minder om en glasvæg, et make-up bord i soveværelset eller et spejl på væggen. Ideen er skabt i samarbejde med det schweiziske møbelmærke Vitra.

Når Panasonics nye ”Vitrine” tv er slukket, er skærmen gennemsigtig som en rude. Eller den kan sættes til at fungere som et spejl. På den måde kan fremtidens tv integreres meget bedre med stuens øvrige møblement og vil ikke længere – som i dag – dominere lokalet med sin store sorte flade på 40 til 85 tommer.

Tænder man for Vitrine, forvandles den transparente sektion til et moderne OLED tv med livlige og præcise farver. Skærmen har al elektronikken indbygget i sin ret dybe ramme af træ. Den kan samtidig fungere som gulvstander, stilles på et bord eller hænges op på væggen.

Panasonic og Vitra har brugt to år på at forvandle Vitrine fra en idé på en computer skærm til en fungerende prototype, som f.eks. kan beundre på Milano Design Show – det andet navn for Salon de Mobile udstillingen i Italien.

Formålet med Vitrine har været at udfordre folks tankegang om, hvordan audio-visuelle apparater kan integreres bedre i vores boliger og dagligdag. Den Vitrine, der vises i Milano, har f.eks. flere skærme, så publikum kan sammenligne de forskellige design muligheder.

Fra slutningen af april flytter Panasonic sit fremtidens tv tilbage til Japan, hvor det skal udstilles på firmaets egen ”&Panasonic” show i Tokyo.

Panasonic er til gengæld ikke meget for at fortælle, om Vitrine vil ende som et tv-apparat, publikum kan købe. Dermed ved vi heller ikke noget om pris eller tidspunkt for, hvornår Vitrine kan ses i butikkerne….

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Her er verdens rappeste plæneklipper