Danskerne har tillid til hinanden
Danskerne har stor tillid til hinanden, og vi stoler generelt meget på vores omverden. Til gengæld er vi åbenlyst bekymrede for den stigende mængde af informationer om os selv, som vi afleverer som en del af den øgede digitalisering af samfundet. Både til det offentlige, i sociale medier, og når vi køber ind på internet.
Det viser et nyt Tillidsbarometer, som revisions- og rådgivnings-giganten PwC har lavet i samarbejde med analyse-specialisterne fra Epinion.
Over 1.500 danskere er blevet bedt om at svare på spørgsmål om deres tillid til hinanden og den verden, de lever i.
På en skala til 100 stoler vi rigtigt meget på hinanden og andre danskere. Tilliden ligger i index 71, mens gennemsnittet på Tillidsbarometret rammer index 62.
Tillid til online shopping trækker gennemsnittet ned med et index på 56. Sociale medier ligger endnu længere nede med index 43.
Når vi handler på nettet, er det især villigheden til at give flere data om sig selv for at opnå en bedre service eller lavere priser, det kniber med. De to punkter scorer kun index 35 og 33 på PwC’s nye Tillidsbarometer.
”Den høje danske tillid er en af vores største styrker. Den er en vigtig grund til, at vi i Danmark har nemt ved at handle med hinanden og omverdenen. Det underbygges også af, at vi i Danmark har en lav grad af korruption sammenlignet med mange andre lande,” forklarer Mogens Nørgaard Mogensen. Han er adm. direktør og Senior Partner i PwC.
Det nye Tillidsbarometer beskriver samlet set danskernes tillid til hinanden, tillid til institutioner, tillid til erhvervslivets rammevilkår, tillid til det private erhvervsliv, tillid til de offentlige myndigheders databehandling, tillid til det private erhvervslivs databehandling, tilliden til online shopping og tilliden til sociale medier.
Bekymringen for, hvad der sker med den stigende mængde af persondata, som bliver afgivet, er ikke særskilt dansk. Udviklingen ser man i hele EU, der af samme grund har vedtaget den nye Persondataforordningen.
Den træder i kraft den 25. maj 2018 med skærpede krav til, hvordan virksomheder behandler personoplysninger. Ordningen skal sikre en større tillid til den digitale verden – både den private og erhvervsmæssige og den offentlige.
PwC’s Tillidsbarometer viser f.eks, at danskerne er ret skeptiske over for robotter. Kun 24 pct. mener således, at en robot er velkommen til at hjælpe dem, når de handler ind online.
Det er et lavt tal, som må kunne give panderynken hos bl.a. banker og forsikrings-selskaber, der i stigende grad overlader kundebetjeningen til software-robotter og kunstig intelligens.
Endelig har PwC og Epinion spurgt danskerne om, hvad der skal til for at øge deres tillid til digitaliseringen – og her specielt den databehandling, som foretages i den offentlige og den private sektor.
Tillidsbarometeret viser, at området med størst potentiale for en forbedring er, ”at danskernes data kun opbevares så længe, det er nødvendigt, eller så længe det er aftalt.”
Ingen kommentarer endnu