Tre uger til iPhone 8

Flere avis lukninger på vej i Danmark

Den danske avisbranche har endnu ikke fundet en opskrift på, hvordan en konstant faldende omsætning kan bremses. Derfor vil vi i de kommende år se flere lukninger og sammenlægninger af tidligere selvstændige medier.

Det er en af konklusionerne i en ny analyse, som revisor- og konsulent-giganten Price Waterhouse Coopers (PwC) netop har færdiggjort.

PwC forudser således, at omsætningen i den danske avisbranche vil falde med årligt fem procent i de kommende år. I 2016 solgte aviserne for 5,9 milliarder kroner annoncer (både på print og online), abonnementer og løssalg af aviser. Om fire år vil det kun være 4,5 mia. krone

Det er især print reklamerne, der svigter. Et minus på 8 pct. om året, spår PwC. Annoncerne flytter i hurtigt tempo over på internet og mobile platforme, hvor den danske avisbranche vil se stigninger på årligt 2,3 pct.

Danske avishuse er dårligere end svenske og norske til at få online læsere til at betale for deres nyheder.

De mediehuse, der satser stærkt på det digitale område, kan se en smule lys i horisonten. Deres online omsætning vil vokse med 10,6 pct. om året. Det lyder jo godt, men er ikke nok til at stoppe en samlet tilbagegang på både udgivelser og annoncering.

Den faldende omsætning betyder, at avisbranchen i de kommende år fortsat vil være præget af fusioner, opkøb, partnerskaber, øget effektivitet og produkt innovation.

I det forløbne år har vi bl.a. set et demonstreret med Berlingske sammenlægning af BT og MetroXPress, ligesom Jyske Medier har haft travlt med at sælge og købe de gratis omdelte distrikts-aviser.

”Mediebranchen er stærkt udfordret af, at mange forbrugere har vænnet sig til at få deres daglige nyheder fra internet på telefon, tablet eller pc. Det er ikke kun billigere for forbrugeren. De får også nyhederne meget hurtigt end i aviserne,” forklarer Leif Ulbæk Jensen. Han er partner og medie-ekspert i PwC.

PwC forudser, at vi vil opleve flere avislukninger og sammenlægning af print medier i de kommende år.

For at modvirke den negative trend forsøger flere avishuse sig med mix-abonnementer, der er en kombination af online adgang hele ugen og trykte aviser i weekenden, hvor folk har bedre tid til fordybelse.

Det er måske en mulighed, men generelt set har de traditionelle danske avishuse sovet i timen, da det digitale tog begyndte at rulle for snart en del år siden.

Danskerne har slet ikke fundet nøglen til digital succes som f.eks. bladudgivere i vores nabolande Sverige og Norge. Her har man været meget bedre til at få forbrugerne til at betale for deres online nyheder og historier.

Ifølge PwC lå omsætningen fra salg af digitale abonnementer på 458 mio. kroner i Sverige sidste år og op 502 mio. kroner i Norge. Til sammenligning henter danske avishuse kun 142 mio. kroner på sine online læsere.

Facebook vil hjælpe avis-udgivere med at sælge abonnementer via verdens største sociale medie.

Globalt  set tabte avis-industrien mere end 76 mia. kr. i omsætning mellem 2012 og 2016. Primært som følge af en tilbagegang i print annoncering og fald i salget af aviser på papir.

Med andre ord er Danmark bestemt ikke alene i verden, når det gælder forbrugere, der flytter fra den printede avis til at se nyheder på internet eller mobilen. En ringe trøst. Alligevel ser PwC lidt lys for enden af tunnelen:

”Det ser svært ud i øjeblikket, men vi tror, at situationen vil bedre sig for den danske avisbranche på lidt længere sigt. Den er begyndt at tilpasse sig kundernes ønsker og investerer flittigt i nye forretnings-områder. Danske mediefolk sidder ikke med hænderne i skøddet. De søger aktivt muligheder for øget online omsætning,” vurderer Leif Ulbæk Jensen.

Måske danske avishuse hen ad vejen kan få lidt hjælp fra en uventet side. I går meddelte Facebook nemlig, at man vil hjælpe udgivere med at tegne abonnementer via verdens største sociale netværk. I første omgang drejer det sig nok kun om store amerikanske aviser som f.eks. New York Times.

PwC har samlet sine tal i rapporten ”Global Entertainment and Media Outlook 2017-2021”. Den er netop mmet for 18. gang….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Tre uger til iPhone 8