OnePlus Pad får sit eget format

POWER kæden udvider i Sverige

(Foto: POWER)

I Danmark oplever vi et intenst kapløb mellem de to POWER og Elgiganten kæder.

Begge bliver ved med at udvide med nye varehuse, selvom salget af tv, mobiler, hvidevarer og anden elektronik er på retur her i landet.

Nu udvides konkurrencen til udlandet. POWER overtager nemlig 29 svenske butikker fra den kriseramte tyske MediaMarkt koncern.

Efter opkøbet kommer norsk-ejede POWER op på i alt 269 butikker i Danmark, Norge, Sverige og Finland.

POWER overtager både de fysiske MediaMarkt butikker, kontorlokaler, distributions-systemer og 1.300 medarbejdere i Sverige. Det samme gælder kunde-forpligtelser og -garantier.

MediaMarkt beholder dog en mindretals-post på 20 procent i POWER Sverige. I 2022 omsatte tyskerne for 5,3 milliarder svenske kroner, hvilket svarer til ca.    danske.

MediaMarkt, der er ejet af den tyske Ceconomy koncern er rendt ind i problemer på sit hjemmemarked.

Her er man i gang med at skære ned i sine to MediaMarkt og Saturn kæder af varehuse. Mange af de tidligere konkurrererende butikker bliver nu lagt sammen for at spare udgifter.

Inden nedskæringerne var Ceconomy Europas største kæde af elektronik-varehuse med over 1.000 adresser i 12 lande.

Den kriseramte tyske MediaMarkt-Saturn koncern opgiver nu det svenske marked. Kædens 29 butikker i Sverige bliver overtaget af POWER, som alle danskere kender. (Foto: Heidas / Wikimedia)

Danmark var ikke med på koncernens landkort. Her ville det også være svært at komme ind, fordi de to POWER og Elgiganten kæder dominerer markedet

Ifølge tyske erhvervs-medier har MediaMarkts ikke gearet hurtigt nok om til online-handel, der – ligesom i Danmark – udgør en stigende andel af omsætningen.

Netop online-handel har POWER til gengæld været dygtig til, så kæden overordnet set klarer sig meget bedre end den tyske gigant.

POWER Danmarks danske landechef Jesper Boysen er glad for købs-aftalen i Sverige. Han mener, at den også vil kunne mærkes positivt på det danske marked.

”Med nu 269 varehuse i Skandinavien får POWER en endnu større indkøbskraft, der vil smitte af i sortiment og tilbud – også i Danmark,” forklarer Jesper Boysen.

”Svenske forbrugere kan glæde sig til at opleve den typiske POWER effekt. Når vi rykker ind, falder priserne. Sådan har det været i hver eneste by, hvor vi åbnet butik i Danmark. Sådan bliver det også på den anden side af Øresund,” fortsætter han.

MediaMarkts butikker i Sverige skifter i løbet af 2023 logo og indpakning. De bliver en del af POWER International AS, der blev stiftet i 2017. Siden har selskabet haft stærk vækst med flere rekord-resultater i de senere år.

Historisk set går POWER tilbage til 1962, hvor 46 norske el-installatører gik sammen i en fælles indkøbs-forening.

Den blev senere en del af Expert koncernen, der etablerede sig i Danmark i 1964. I 2017 skiftede Expert AS navn til POWER International….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

OnePlus Pad får sit eget format