Pixel 8 har verdens bedste skærm

Elcykler kan da godt have to-hjuls-træk

(Foto: Yamaha)

Fire-hjuls-træk er et helt almindeligt fænomen i biler med terræn-egenskaber eller sportsvogne. Militære lastvogne har det som regel også.

Men cykler? De har vel altid én-hjuls-træk. Nemlig på baghjulet. I hvert fald når det gælder rugbrøds-motor drevne udgaver.

Enkelte elcykler fås med motoren siddende i forhjulets nav og er derfor forhjuls-trukkede. Det kender man jo også fra mange moderne personvogne. Både dem med elmotor og dem, der kører på benzin eller diesel.

Med to separate batterier er Yamaha elcyklen ikke ligefrem elegant at se på. (Foto: Yamaha)

Men en to-hjuls-trukket cykel. Det er da noget nyt.

Ideen kommer fra den kendte japanske motorcykel fabrikant Yamaha, der også lige bygger Hi-Fi anlæg og klassiske musik-instrumenter ved siden af.

Nu lancerer Yamaha verdens første to-hjuls-drevne elcykler. Det sker på weekendens Japanese Mobility Show, hvor Yamaha har to modeller med.

Forhjuls-træk på en elcykel kan godt være kraftig. (Foto: Yamaha)

Begge har en elmotor siddende i både baghjul og forhjul, hvilket sikkert gør cyklerne vældig gode til offroad formål eller som mountain bike.

Den ene af de to Yamaha cykler har også en anden verdens-nyhed. Hvad ville I sige til en cykel med elektrisk servo-styring eller ”power steering” på amerikansk. Præcist som man har det i mange luksusbiler på fire hjul..

Den ene af de nye elcykler kalder Yamaha for Y-01W AWD og for en ”adventure eBike.” Den er ikke særlig elegant at skue, men det er de færreste elcykler jo.

Her ses MTB udgaven ud af Yamahas nye elcykel. (Foto: Yamaha)

Yamaha nyheden kommer med ret tykke dæk, solid affjedring og to separate batterier, så den kan køre i lang tid uden at skulle se en stikkontakt. Desuden har den hele fire LED forlygter at prale med.

Den ene af de to elmotorer sidder midskibs og trækker på baghjulet. Den anden sidder og ser ret klodset ud i forhjulets navn.

Den anden Yamaha nyhed er Y-00Z MTB. Den er en udgave af Yamahas allerede kendte YDX-Moro mountain bike elcykel med affjedring både for og bag.

Elektrisk servo-styring på en cykel? Ja hvorfor ikke. (Foto: Yamaha)

Lidt utraditionelt har Yamaha placeret sin ene elmotor ved siden af pedal-kranken – ikke på. Desuden sidder der en ekstra elmotor under cykelstyret, som assisterer rytteren med at dreje lettere. Altså servo-styring.

Formentlig er det kun prototyper, som Yamaha vil præsentere. På den anden side er den japanske fabrikant kendt for at være hurtig til at forvandle koncepter til noget, man faktisk kan købe hos forhandlere.

Under alle omstændigheder er Yamaha ved at skabe en helt ny kategori af elcykler – nemlig de to-hjuls-drevne. Lidt spændende – ikk….

Med fire LED-forlygter bliver den nye Yamaha elcykel ikke til at overse i mørke. (Foto: Yamaha)

Lidt utraditionelt sidder elmotoren, der driver baghjulet, ikke som del af pedal-kranken, men oven over. (Foto: Yamaha)

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Pixel 8 har verdens bedste skærm