JBL går Sonos i bedene

Google Chrome har overtaget verden

(Foto: Deepanker Verma / Pexels)

I dag for præcist 15 år siden vendte Google op og ned på den globale browser-verden med Chrome.

Mange undrede sig dengang over, hvorfor Google havde været så længe om at præsentere en egen browser.

Google levede jo af, at folk brugte netop en web-browser til at få adgang til Googles services som online-søgning, landkort eller senere også tekstbehandling og YouTube.

Da så Google omsider sendte Chrome på markedet den 2. september 2008, gik det stærkt:

Kun et år senere var Chrome lige så udbredt som Apples Safari browser. Firefox tog lidt længere tid at overhale. Det skete i slutningen af 2011.

(Infografik: Statista.com)

Og så i sommeren 2012 indhente Google den daværende førerhest Microsoft med Internet Explorer browseren. Da havde Microsoft siddet på tronen i fem år.

Siden da har Chrome ikke veget fra førstepladsen. Tværtimod har Google udvidet og er i dag verdens ubestridt nummer ét.

Ifølge analysefirmaet StatCounter bliver Googles browser lige nu anvendt af 63,6 procent af samtlige web-brugere i verden.

Apples Safari er også gået frem – til lige under 20 procent markedsandel. Microsofts Explorer afløser hinker langt efter med 5,4 procent, Firefox med 2,9 procent, Opera med 2,7 og Samsung med 2,3 procent.

Historisk set er Google Chromes fremmarch gået næsten udelukkende ud over Microsoft: Internet faldt således fra 68 procent i 2008 til 25 procent, mens Chrome hoppede fra nul til 43.

Kan du identificere web-browserne ud fra deres logoer? (Foto: Freepik)

 

Microsofts modtræk var at udvikle Edge, der faktisk bygger på Chromes ”åbne” platform og derfor er kompatibel med Googles browser i f.eks. udvidelser, apps osv.

Lige lidt hjalp det: Microsoft har fuldstændigt tabt browser-krigen. En sølle tredjeplads lever næppe op til ambitionerne hos Bill Gates og hans efterfølgere.

Størst popularitet har Chrome i øvrigt i Sydamerika, hvor Googles browser har en markedsandel på 78,9 procent af alle pc’er, laptops, tablets, mobiltelefoner og smarte tv.

I Europa og USA går det knap så godt med en markedsandel på henholdsvis 58,6 og 51,7 procent, men også her er Chrome helt uden reel konkurrence.

Til gengæld kan man tydeligt se Apples udbredelse hos amerikanerne:

(Infografik: Statista.com)

 

I USA sidder Apples standard-browser til Mac, iPhones og iPads nemlig på 30,8 procent af markedet. Microsoft Edge kommer langt efter med 8,9 procent.

Lidt mere eksotisk bliver det, når man dykker ned i browser-tallene for enkelte lande:

Så viser det sig f.eks, at Apples Safari browser har en markedsandel på 90,99 procent i Nordkorea, 78,52 procent på Færøerne, Bermuda 92,7 procent og Andorra med 56,9 procent.

Det eneste land i verden, hvor Firefox er størst, er I Armenien – 55 procent foran Chrome med 31,9 og Safari med 8,7 procent.

Til sidst – Afrika er den eneste verdensdel, hvor den norske Opera browser klarer sig rigtigt flot. Her er Opera nummer to efter Chrome, men foran Safari og Edge…

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

JBL går Sonos i bedene