Verdens største vindmølle drejer nu

Twitter skifter navn til X mandag

(Foto: Souvik Banerjee / Unsplash)

Siden Tesla-milliardæren Elon Musk købte Twitter i oktober sidste år, er det sociale medie ikke til at kende igen.

I morgen kan det også være slut med navnet Twitter og den velkendte blå fugl i logoet. I stedet skal Twitter hedde ”X”.

Sådan fortolker mange en tweet, som Musk udsendte på Twitter tidligere i dag:

”Snart vil vi sige farvel til navnet Twitter og efterhånden også til alle fugle. Hvis vi har et tilstrækkelig godt X-logo” søndag aften, vil vi indføre det mandag over hele verden.”

Senere i dag har Elon Musk deltaget i en audio-chat, hvor han svarede ”ja” på spørgsmålet om, hvorvidt Twitter-logoet ville blive ændret. ”Det skulle være gjort for længe siden”, tilføjede han.

(Foto: Weibo)

Elon Musk har tilsyneladende planer om at forvandle Twitter til en super-app, der kan klare alt fra meddelelser som i dag til betalinger, indkøb og video-chat.

Forbilledet er det kinesiske sociale medie ”WeChat”. Det begyndte som en Twitter-kopi, men i dag tilbyder næsten alt mellem himmel og jord, som kan ordnes via en mobiltelefoner. WeChat har i dag 1,3 milliarder månedlige brugere, mens Twitter efter sigende er faldet til godt 400 millioner verden over.

Musk mener ikke, at hans store planer kan gennemføres med navnet Twitter hængende på. I stedet skal hans nye projekt hedde ”X” og intet andet.

URL-adressen www.x.com har Musk ejet i næsten 30 år. Han benyttede den således til sin Dengang benyttede han den til sin første virksomhed, som var en betalings-tjeneste pr. email.

X.com forsvandt senere ind i PayPal, som Musk købte URL’en tilbage i 2017. Siden har navnet ikke været aktivt på internet, men det kan altså meget vel ske i morgen mandag.

Twitter-stifteren Elon Musk ejer også internet-adressen x.com, og dét skal Twitter nu omdøbes til. (Foto: Trevor Cokley / US Air Force / Wikimedia)

Den kontroversielle multi-milliardær overtog Twitter i oktober formedelst 44 milliarder dollars. I foråret blev det sociale medie lagt diskret i et selskab ved navn X Corp.

Nogen særlig succes har opkøbet ikke været. Musk har faktisk ikke fået andet end negative reaktioner. Millioner af Twitter-brugere har forladt skuden, og reklame-omsætningen er halveret.

Musk har forsøgt at svare igen ved at forvandle Twitter til en abonnements-tjeneste, hvor gratisters mulighed er blevet kraftigt beskåret.

Senest kom meddelelsen, at ikke-betalende medlemmer får langt færre direct mails (DM’er), som de kan sende hver dag.

Musk har også hentet den erfarne manager Linda Yaccarino ind som administrerende direktør. Hun havde tidligere ansvaret for annonce-salget i medie-giganten NBCUniversal.

Meget nemmere er det næppe blevet, efter at Meta gruppen med Facebook lancerede sin direkte Twitter-konkurrent ”Threads” for et par uger siden. Den skal have fået over 100 millioner brugere på rekordtid….

 

 

 

 

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Verdens største vindmølle drejer nu