Samsung ælsker Pokemon

Vi spilder for meget tid på pc’en

(Foto: Getty Images / Unsplash+)

Selvom pc’er og laptops er blevet bedre og mere stabile end for 15 år siden, driller de stadig mellem 11 og 20 procent af tiden.

Det viser en ny undersøgelse fra universiteterne i København og Roskilde.

Her opfordrer man til, at fabrikanterne nytænker designet af deres computere og inddrager brugerne mere. Det vil der være store samfunds- og effektivitets-gevinster i. 88 procent af danskerne bruger nemlig en computer på deres arbejdsplads.

”Det er vildt, at procenten er så høj, men den er realistisk. De fleste har jo oplevet frustrationer foran pc’en og kan fortælle skrækhistorier om f.eks. en vigtig PowerPoint præsentation, der ikke blev gemt, eller en en computer, som brød ned på et kritisk tidspunkt,” fortæller professor Kasper Hornbæk. Han er en af forskerne bag studiet.

”Alle ved, at det er svært at bygge gode it-systemer, der matcher brugernes behov. Alligevel burde tallet af problemer være langt lavere. De vidner om, at almindelige mennesker ikke bliver inddraget nok, når systemerne udvikles,” fortsætter han.

Getty Images / Københavns Universitet)

Professor Morten Herzum, der er den anden forsker bag projektet, understreger, at de fleste frustrationer opleves i forbindelse med udførelse af helt almindelige opgaver:

”Problemerne skyldes ikke, at folk bruger deres pc til meget krævende eller avancerede ting. De kommer ved helt dagligdags opgaver.”

Af samme grund må det være let for fabrikanterne at inddrage slutbrugerne i at finde og identificere problemerne. Det bliver åbenbart ikke gjort ofte nok.

Ellers ville 20 procent af vores tid foran pc’en ikke gå med frustrationerne over, at systemerne ikke virker ordentligt.

Forskerne i København og Roskilde bygger deres nye studie på erfaringer fra 234 deltagere, der sidder foran en pc-skærm mellem seks og otte timer dagligt.

I løbet af en enkelt time fik forskerne dem til at indrapportere de situationer, hvor computeren ikke ville makke ret eller, hvor deltagerne blev irriterede over, at de ikke kunne udføre den opgave, de gerne ville.

Professor Kasper Hornbæk, Datalogisk Institut. (Foto: Københavns Universitet)

En del af de medvirkende i undersøgelsen var it-professionelle, mens de øvrige var erfarne pc-brugere. Alligevel stødte de ustandseligt ind i tekniske og betjenings-relaterede problemer.

De problemer som deltagerne oftest rendte ind i,  var, at ”systemet var langsomt”, ”systemet frøs midlertidigt”, ”systemet brød sammen” eller ”det er svært at finde ting”.

84 procent af deltagerne angav at de havde oplevet samme problem før. 87 procent af episoderne skete igen med jævne mellemrum.

Mindst lige så foruroligende er ifølge professor Kasper Hornbæk, at vi har de samme grundlæggende it-problemer, som vi havde for 15 eller 20 år siden.

De to største kategorier af problemer handler fortsat om utilstrækkelig performance og svigtende brugervenlighed.

”Vores teknologi kan mere i dag, og den er også blevet bedre. Samtidig forventer brugerne mere af den. Downloads går f.eks. meget hurtigere nu, men alligevel oplever mange dem som frustrerende langsomme.

(Foto: Getty Images / Unsplash+)

Ni af ti bruger pc på jobbet
Ifølge Danmarks Statistik bruger 88 procent af os pc’er, laptops, smartphones, tablets eller andre mobile enheder på jobbet.

Hvis det er korrekt betyder det, vi spilder mellem en halv og en hel dag på en almindelig arbejdsuge på, at computeren driller.

”Der går en masse produktivitet tabt på arbejdspladserne, når folk ikke kan udføre deres almindelige opgaver, fordi computeren ikke kører, som den skal. Dertil kommer stress og irritation hos den enkelte bruger,” forklarer professor Kasper Hornbæk.

Han tilføjer, at en del af løsningen kunne være at skærme brugeren fra at se, at computeren arbejder på at løse en fejl.

I virkeligheden er der ingen grund til, at vi skal se på en fejlmeddelelse og en boks med uforståelige kommandoer eller en frossen pc.

Computeren kunne sagtens løse problemerne i det skjulte, mens den serverede en back-up udgave af systemet. Så ville vi vide, at vi næppe mistede data, og vi kunne fortsætte med vores opgaver.

De danske forskere mener også, at it- og software-fabrikaterne bør involvere slutbrugerne meget mere, når nye systemer designes og udvikles. Målet må være at gøre it så let at bruge og forstå som muligt:

Der findes nemlig ingen dårlige it-brugere – kun dårlige systemer.

Den nye rapport fra Københavns og Roskilde Universitet er udgivet i det videnskabelige tidsskrift ACM Transactions on Computer-Human Interaction https://doi.org/10.1145/3582432

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Samsung ælsker Pokemon