Smart idé til gamle iPads

Danskerne flygter fra Twitter

(Foto: Brett Jordan / Unsplash)

Twitter har aldrig været rigtig stor i Danmark, og nu er det sociale medie på alvorlig nedtur.

Hver tredje danske bruger har forladt Twitter i de seneste to år, og formentlig er flugten gået rigtig stærkt her i 2023.

Efter at mange-milliardæren Elon Musk købte Twitter for et halv år siden, har det tidligere så indflydelses-rige sociale medie ført et turbulent liv. For at sige det mildt.

Både millioner af brugere plus de fleste store annoncører har smækket med døren, og danskerne er allerede begyndt længe før.

Det fremgår af en ny rundspørge, som Analyse Danmark har foretaget for Ingeniørforeningen IDA.

Så mange voksne danskere er medlem af et socialt medie. (Grafik: IDA)

 

Analysen afslører også, at Facebook fortsat er danskernes ubestridt største favorit, når det gælder sociale medier.

89 procent af voksne danskere mellem 18 og 70 år er medlem af ”fjæset”, der kun har tabt fem procent af sine brugere i de seneste to år.

Til sammenligning har 34 procent forladt Twitter, 21 procent TikTok og 10 procent Instagram.

Som nævnt bruger næsten ni af ti danskere Facebook. 62 procent er medlem af Instagram, 58 procent af YouTube, 47 procent af Snapchat, 21 af TikTok og kun 17 procent af Twitter.

Twitter har hele tiden ført et slags dobbelt-liv i Danmark:

Ni af ti voksne danskere bruger Facebook. (Foto: Nothing Ahead / Pexels)

På den ene side er Twitter aldrig blevet folkelig og udbredt som Facebook.

På den anden side har Twitter længe været det foretrukne sociale medie for f.eks. politi og andre offentlige institutioner samt mediefolk og kunstnere at melde deres meninger og nyheder ud i.

IDA-fagforeningens it-ekspert Kåre Løvgren er enig med Leifshows:

”Mange brugere har tilsyneladende fået nok af det kaos, der har ramt Twitter, efter at Elon Musk trådte ind på direktionsgangen og indledte en regulær massefyring. Siden har han også genåbnet adgangen for en række brugere, der ellers var blevet smidt ud, fordi de overtrådte Twitters etiske kodeks – deriblandt USA’s tidligere præsident Donald Trump”, forklarer han.

Det markante fald i antallet af danske Twitter-brugere bakkes op af en international undersøgelse fra Insider Intelligence.

Disse sociale medier har danskerne droppet i de seneste to år. (Grafik: IDA)

Den anslår, at 30 millioner brugere vil droppe Twitter i de kommende to år på grund af stigende mængder hadefuldt indhold og tekniske problemer med platformen.

Kåre Løvgren mener, at Facebook som det eneste sociale medie har fået status som et digitalt forsamlingshus for danskerne:

”Facebook blevet en integreret kommunikationsplatform og kalender i mange danskeres liv, selv om de fleste af os godt ved, at Facebook samler på vores data og sælger dem videre til markedsføring.”

Det er Facebook dog ikke ene om. Alle de store sociale medier samler informationer på deres brugere for at hjælpe annoncører med at skræddersy reklamer. TikTok beskyldes sågar for at have sendt brugernes data videre til myndighederne i Kina.

2.000 danskere mellem 18 og 70 år har deltaget i den nye rundspørge….

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Smart idé til gamle iPads