Kineserne elsker iPhones
Det kan godt være, at mange tusinde kinesiske arbejdere på Foxconns store fabrik i Zhenzhou gør oprør mod at blive låst inde på grund af Corona ude i byen.
Apple har været nødt til at sende topfolk til Kina for at få styr på situationen og ikke mindst få genoptaget produktionen, der truer med ødelægge iPhone salget i julen.
Allerede nu er de dyrere iPhone 14 Pro modeller svære at få leveret inden nytår på grund af produktions-forsinkelserne hos Apple-underlevarandøren Foxconn i Kina.
Det rører dog ikke ved den kendsgerning, at kineserne selv elsker iPhones.
De mener, at Apple leverer en bedre kvalitet i smartphones end de mange kinesiske mærker. Også, selvom iPhones fremstilles på kinesiske fabrikker.
Det afslører det nye ”China Customer Mobile Phone Satisfaction Index 2022”, som Kinas førende mærkevare-analyse-firma Chnbrand netop har udgivet.
iPhone ligger klart i spidsen med det bedste image og det højeste kvalitets-indtryk hos kinesiske forbrugere.
Lige efter følger de store kinesiske mærker Huawei og Xiaomi, mens Samsung er det eneste andet udenlandske mærke – ud over Apple – på en niendeplads.
Her er den aktuelle topliste fra Chnbrand. 100 points er det maksimale, der kan opnås:
- Apple – 86,2 point
- Huawei – 85,5
- Xiaomi – 83,1
- OPPO – 76,1
- Honor – 75,2
- IQOO – 74,2
- Redmi – 73,7
- Vivo – 67.4
- Samsung – 67,0 point
Top-tre placeringerne er de samme som i tilfredsheds-indekset for 2021. Til gengæld er der sket store forandringer længere nede på listen.
OPPO, der ejer det i Danmark kendte OnePlus mærke, er således rykket fire pladser frem. Honor, som tidligere var ejet af Huawei, er faldet en enkelt position.
Helt nye på kvalitets-listen er til gengæld Xiaomis lavpris-mærke Redmi samt iQOO, der er Vivos special-mærke for gamer-telefoner.
Analytikerne hos Chnbrand bygger sine vurderinger på tre overordnede parametre – kunde loyalitet, overordnet tilfredshed og faktor tilfredshed. Det sidstnævnte er et udtryk for teknisk kvalitet.
Apple ligger tårnhøjt i kunde loyalitet med 86,8 point. Når kineserne først har råd til at købe en iPhone, holder de sig trofast til mærket. Også fordi en iPhone er et status symbol i det store land.
Til sammenligning scorer Huawei kun 81,0 procent i kunde loyalitet. Til gengæld overgår Huawei Apple i punkterne tilfredshed og teknisk kvalitet.
Ingen kommentarer endnu