Facebook vil droppe hardware

Elektrisk sjov på vandet

(Foto: DDD Manifaktura)

 

Normalt skriver jeg mest om elektroniske gadges, digital livsstil og elektriske biler på denne blog, men det forureningsfri el-fænomen vinder jo også stærkt frem til søs.

En af de rigtigt sjove elektriske nyheder i både er Portless Catamaran, der pustes op som en over-dimensioneret luftmadras.

I sammenpakket tilstand fylder den to-etagers katamaran ikke mere end, at den kan ligge i bagagerummet i en almindelig personbil.

Den eldrevne katamaran kan pustes op på mellem 10 og 20 minutter. (Foto: DDD Manifaktura)

Den er konstrueret af samme materialer, der kendes fra op-pustelige paddle boards. Den vejer dog 120 kilo og kræver derfor nok tre-fire mennesker at tumle.

Til vands forvandles Portless Catamaran i løbet af 10 minutter til en komfortabel turbåd med plads til seks personer – fordelt på to dæk.

Portless Catamaran er 4,5 meter lang og drives frem af en elektrisk Epropulsion Spirit udenbords-motor på én kW.

Her ses forskellen på den store og den lille version af katamaranen. (Foto: DDD Manifaktura)

Det er altså ikke race på vandet, man foretager med denne båd. Tværtimod vil de fleste brugere nok lade den flyde langsomt, mens passagererne hygger sig på de stille bølger. Tophastigheden er nemlig fire knob eller syv kilometer i timen.

Indbygget er også et 1,3 kWh lithium-polymer batteri, der har en rækkevidde på 16 nautiske mil eller ca. 30 kilometer på en opladning.

Den kan dog udvides betydeligt ved hjælp af er 200 watts solpanel på toppen. Hvis der er solskin nok, kan det holde katamaren forsynet med strøm hele dagen.

Katamarerne er forsynet med oppustelige rælinger, der forhindrer passagerene i at glide ud i vandet. (Foto: DDD Manifaktura)

 

På nedre dæk af Portless Catamaran er der ni kvadratmetet at boltre sig på. Her har man også fordelen af et tag over hovedet. Soldækket på første sal måler tre kvadratmeter og kan maksimalt bære 160 kilo. Det betyder i praksis to måske tre personer, der kravler op på første sal vil en indendørs trappe.

Den skægge katamaran bygges af ungarske DDD Manufaktura, der også har kontor i Tyskland. Her kan man købe Portless i to varianter.

Den lille standard-udgaven kommer med skroget i ét stykke, så den er hurtig og nem at puste op. Den noget større Advance version er delt op i fire separate sektioner, der klikkes sammen.

Den tager 10 minutter længere at puste op, men er lettere at bære rundt på med moduler på hver 30 kilo.

Priserne begynder ved 11.920 euro eller ca.   kroner for standard katamaranen inklusive et lille LED-panel til at tjekke batteri-status, en elektrisk luftpumpe og en badestige til at sætte på ydersiden. Den store variante i fire moduler koster 12.375 euro eller ca.   kroner.

Begge Portless Catamaraner styres ved at dreje elmotoren bagpå ligesom en jolle. Som ekstra-udstyr fås et rigtigt rat og en stærkere elmotor på tre kilowatt….

Katamaranen drives frem af en lille udenbords elmotor. (Foto: DDD Manifaktura)

(Foto: DDD Manifaktura)

(Foto: DDD Manifaktura)

 

 

 

 

 

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Facebook vil droppe hardware