Hvem bygger højest?

iPhone brugere vil ikke følges

(Foto: Ubergizmo)

Da Apple for kort tid siden lancerede den nye iOS 14.5 opdatering til iPhone’s styresystem, skabte det fornyet vrede hos flere sociale medier – først og fremmest hos Facebook.

OS 14.5 indfører nemlig, hvad Apple kalder for ”App Tracking Transparency”.

I praksis betyder det, at Apple giver sine brugere valget mellem, om de vil acceptere, at online firmaer kan følge – tracke – alt, hvad de foretager sig på internet.

Netop denne funktion er en guldgrube for Facebook og co:

Ved at spore brugernes færden på nettet, ved man nemlig, hvad der interesserer dem – og kan hjælpe annoncører med at lave skræddersyede reklamer.

Tilsyneladende vil iPhone brugere gerne være fri for den slags: 96 procent af dem, der allerede har opdateret til iOS 14.5, valgt ”trackeren” fra – viser tal fra analysefirmaet Flurry.

Det er et tankevækkende stort tal, der må give panderynker i chef-etagen hos Facebook og de mange andre softwarehuse og sociale medier, som bruger denne metode.

iPhone brugere kan nu vælge at klikke Facebooks og Instagrams sporings-funktion fra. (Foto: Cottonbro / Pexels)

Apple har indrettet iOS 14.5, så folk selv skal slå app-tracker funktionen aktivt til. Med andre ord vil langt de fleste få anti-reklame-spærren lagt automatisk på deres iPhone.

Selvfølgelig er det kun en lille del af verdens mange millioner iPhone brugere, som har opgraderet deres telefon på nuværende tidspunkt.

Desuden er der den langt større base af Android brugere – de udgør ca. 85 procent af alle smartphone ejere i verden. De ser ikke ud til at få et tilsvarende filter lagt ind fra Googles side.

Facebook kører i øjeblikket en kampagne, hvor alle brugere af Facebook og Instagram opfordres til at tænde for app-trackeren på iOS 14.5.

Facebook begrunder det med, at mange små firmaer med online butik er afhængige af at kunne skræddersy deres reklamer.

Lidt mellem linierne truer verdens største sociale medie dog også med, at Facebook og Instagram kan blive tvunget til at indføre betaling.

Så skal iPhone-ejere måske snart betale abonnement for at bruge de to sociale medier – ligesom de fleste er vant til, når de henter musik fra Spotify og Apple Music….

 

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Hvem bygger højest?