Mobilen kan teste for Corona

Facebook ses af 3,2 mia. mennesker

(Foto: Pixabay / Slashgear)

Dagens store nyhed i internet-sammenhæng er, at Facebook er kommet under voldsom beskydning fra de amerikanske konkurrence myndigheder (FTC).

Med støtte fra 48 amerikanske delstater vil FTC forsøge at fremtvinge, at Facebook skal give slip på sine datterselskaber Instagram og WhatsApp.

De to online købte Facebook i henholdsvis 2012 og 2014 for at skabe det største imperium i verden i sociale medier.

At mange synes, at Facebook er ved at skabe sig nærmest et monopol, illustreres af en række nøgletal:

Indregner man Facebook, WhatsApp og Instagram har Mark Zuckerberg og co. besøg af 3,2 milliarder mennesker om måneden verden over.

Facebook alene har 2,7 milliarder brugere. WhatsApp har 2,0 og de to andre godt en milliard hver.

 

Da mange bruger to eller tre af medierne på samme dag eller på samme tid, bliver den reelle total altså godt tre milliarder mennesker. Det er 43 procent af verdens samlede befolkning!

Må Facebook nu vinke farvel til Instagram? (Foto: Pete Linforth / Pixabay)

 

Reelt set kan tallet godt være noget højere. Facebook har nemlig ikke offentliggjort brugertal for Messenger siden 2017 og for Instagram siden 2018.

Ingen rivaler blandt verdens sociale medier kommer i nærheden af Facebook i størrelse – og slet ikke nogen af de amerikanske.

Den nærmeste konkurrent er kinesiske WeChat, der har 1,2 milliarder brugere – næsten alle i Kina selv.

Næststørst er kinesiske TikTok, som USA forsøger at få forbudt lige nu. TikTok har omkring 850 millioner brugere om måneden.

Slagsmål med Federal Trade Commission (FTC) er i øvrigt altid en besværlig proces, men det frontale angreb fra anklagerne i 48 amerikanske delstater kommer på et meget uheldigt tidspunkt for Facebook.

Trods advarsler om at lade være har Facebook nemlig taget de første konkrete skridt til at integrere sine fire sociale medier på samme ”undervogn.”

I øjeblikket er kun Facebook og Messenger dybt integrerede med hinanden. De øvrige kører med forskellige platforme.

(Infografik: www.statista.com)

Lykkes det for Facebook at samle alle fire under samme teknologiske paraply, vil det sociale medie få adgang til enorme mængder data om sine brugere, deres færden på internet, deres interesser osv. Det rene guld for reklame-sælgere.

Naturligt nok føler Facebook sig trådt over tæerne af de nye anklager, som det sociale medie kalder for ”revisionistisk historie:”

FTC godkendte i 2012 købet af Instagram uden de store protester. Nu har FTC tilsyneladende fortrudt og siger, at man vurderede tingene forkert for otte år siden.

Facebook fremhæver, at det har investeret milliarder af dollars og millioner af timer på at forbedre og videre-udvikle WhatsApp og Instagram. Sidstnævnte er ”det Instagram, som Facebook har bygget – ikke den app, vi købte.”

Facebook hævder samtidig, at opkøbet af de to platforme har været en fordel for både forbrugere og annoncører.

Meget kunne tyde på, at vi får en langvarig retssag om sociale medier at følge næste år….

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Mobilen kan teste for Corona