Boxer vil det hele

Bliv altid set på cyklen

(Foto: Lumenus)

Gennem årene har jeg skrevet mange artikler om den stadig mere avancerede elektronik, som har erobret vores ”jernheste”.

Det er selvfølgelig først og fremmest elmotoren, men også cykelcomputere der kan måle stort set alt på køreturen og cyklistens egen helbreds-tilstand.

Andre smarte nye gimmicks til den moderne cykel er bremselys ligesom på en bil eller cykeldragter og rygsække med store lysende displays, der viser, når en rytter vil skifte retning på gaden.

Det nyeste nye er et sæt cykellygter med tilhørende app, der bruger GPS koordinater til både at vise vej for cyklisten og tænder blinklys til højre eller venstre, når man nærmer sig en vej, som man skal dreje ad.

(Foto: Lumenus)

Det smarte ioLight er udviklet af den lille californiske fabrikant Lumenus, der tidligere har haft succes med sine cykeldragter, der har indbygget bag- og bremselys.

IoLight kræver, at cyklisten åbner en app på sin mobiltelefon og indikerer destinationen, som cykelturen skal gå til. Det skal foregå, inden man sætter sig på sin cykel.

App’en vil så vise den hurtigste og mest cykelrute til den ønskede adresse. Det er helt som på andre gode cykel-apps med navigator og landkort i.

Under cykelturen advarer ioLight på en stribe LED-lamper, man anbringer på cykelstyret, når der skal ændres retning. Det sker ganske enkelt ved at få den ene eller den anden halvdel af lamperne til at blinke. Ikke til at tage fejl af.

Nærmer man sig så et gadehjørne eller en vej-udfletning, hvor man skal dreje, begynder den ene halvdelen af det røde baglys også at blinke. Det samme gør forlygten.

Tilsvarende lyser baglygten stærkere op, når cyklen bremser. På den måde kan andre trafikanter både bagved og foran se, hvad cyklisten foretager sig.

Og endnu mere smart:

Når cyklisten nærmer sig et mere ”tricky” område som f.eks. en rundkørsel eller et større gadekryds, begynder både for- og baglygte at blinke som et strobolys. Dét kan de færreste andre trafikanter overse.

(Foto: Lumenus)

Man kan naturligvis også slå automatikken fra og sætte lyssignalerne i gang manuelt. Det sker ved hjælp af knapper på siden af forlygten.

Ønsker man ikke at følge den rute, som ioLight foreslår, kan det også lade sig gøre. Så vil app’ens kunstige intelligens holde øje med den vej, cyklisten foretrækker, og foreslå at køre den eller app’ens rute, næste gang destinationen er den samme.

Den nye ioLight pakke fra Lumenus omfatter en Bluetooth-forbundet forlygte med display, baglygte og en app, der fås både til iPhone og Android. App’en rummer også et par mere avancerede features, så man f.eks. kan ændre farve-nuancerne i for- og baglygte.

En komplet pakke koster fra 160 US dollars eller ca. 1.000 kroner. Efter en introduktions-periode stiger prisen til 200 dollars….

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Boxer vil det hele