Microsoft udfordrer MacBook Pro

Apple dominerer i smartwatches

Mens publikum tilsyneladende har mistet lysten til at købe så mange smartphones som før, er vi ellevilde med at købe smartwatches. Først og fremmest af typen Apple Watch.

I årets første tre måneder blev der solgt 13,7 millioner smarte ure på verdensplan. Det er intet i forhold til det antal mobiltelefoner, som går over disken, men trods alt 20 procent flere end i januar, februar og marts sidste år.

Strategy Analytics mener, at folks øgede interesse for sundhed og fitness har båret de smarte ure frem. Måske har Corona pandemien også hjulpet på vej i marts måned, selvom ingen smartwatches kan bruges til direkte at kunne teste for eller advare om en mulig COVID-19 infektion. Det arbejdes der ivrigt på hos en række apps-udviklere.

Salget af smarte ure i årets første tre måneder på verdensplan. (Grafik: Strategy Analytics)

Med 7,6 millioner enheder er Apple Watch totalt dominerende på markedet for digitale ure. Apple solgte 23 procent flere Watches end i samme periode for et år siden og sidder nu på 55,5 procent markedsandel på verdensbasis.

Samsung sidder på en lige så sikker andenplads, men humper kilometer-langt efter Apple. Faktisk tabte Samsungs Galaxy Watches en procent i markedsandel på 13,9 procent, selvom sydkoreanerne faktisk solgte 200.000 flere ure – nemlig 1,9 millioner styk.

Garmin, der også er kendt for sine special-ure til sejlere og golf-folket, lander på en global tredjeplads i årets første tre måneder. Ifølge Strategy Analytics voksede Garmin med hele 37,5 procent og solgte 300.000 ure flere end for et år siden – nemlig 1,1 million eksemplarer.

Så ser tallene helt anderledes ud, når vi kigger på salget af smartphones i januar, februar og marts. Her vurderer markeds-vogterne fra Strategy Analytics, at folk verden over købte 17 procent færre mobiltelefoner.

I årets første kvartal holdt Samsung sin førsteplads som verdens største producent af mobiltelefoner. Til gengæld faldt salget generelt af smartphones med 17 procent. (Foto: Samsung)

Det er det største fald nogensinde i de 13 år, hvor smartphones har været på markedet. Forklaringen skal først og fremmest være Corona pandemien, hvor mange mennesker holder igen med at bruge større beløb på ny-anskaffelser.

Samsung kunne holde sin førerposition og markedsandel på godt 21 procent, mens forfølgere som Huawei og Apple måtte notere en tilbagegang. De ligger på den globale anden- og tredjeplads.

Blandt verdens store i smartphones havde kun Xiaomi og Vivo fremgang i salget. I begge tilfælde skyldes væksten et flot salg af telefoner på det enorme indiske marked….

(Indledningsfoto til artiklen: Fancycrave1 / Pixabay)

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Microsoft udfordrer MacBook Pro