Apple dominerer i smartwatches
Mens publikum tilsyneladende har mistet lysten til at købe så mange smartphones som før, er vi ellevilde med at købe smartwatches. Først og fremmest af typen Apple Watch.
I årets første tre måneder blev der solgt 13,7 millioner smarte ure på verdensplan. Det er intet i forhold til det antal mobiltelefoner, som går over disken, men trods alt 20 procent flere end i januar, februar og marts sidste år.
Strategy Analytics mener, at folks øgede interesse for sundhed og fitness har båret de smarte ure frem. Måske har Corona pandemien også hjulpet på vej i marts måned, selvom ingen smartwatches kan bruges til direkte at kunne teste for eller advare om en mulig COVID-19 infektion. Det arbejdes der ivrigt på hos en række apps-udviklere.
Med 7,6 millioner enheder er Apple Watch totalt dominerende på markedet for digitale ure. Apple solgte 23 procent flere Watches end i samme periode for et år siden og sidder nu på 55,5 procent markedsandel på verdensbasis.
Samsung sidder på en lige så sikker andenplads, men humper kilometer-langt efter Apple. Faktisk tabte Samsungs Galaxy Watches en procent i markedsandel på 13,9 procent, selvom sydkoreanerne faktisk solgte 200.000 flere ure – nemlig 1,9 millioner styk.
Garmin, der også er kendt for sine special-ure til sejlere og golf-folket, lander på en global tredjeplads i årets første tre måneder. Ifølge Strategy Analytics voksede Garmin med hele 37,5 procent og solgte 300.000 ure flere end for et år siden – nemlig 1,1 million eksemplarer.
Så ser tallene helt anderledes ud, når vi kigger på salget af smartphones i januar, februar og marts. Her vurderer markeds-vogterne fra Strategy Analytics, at folk verden over købte 17 procent færre mobiltelefoner.
Det er det største fald nogensinde i de 13 år, hvor smartphones har været på markedet. Forklaringen skal først og fremmest være Corona pandemien, hvor mange mennesker holder igen med at bruge større beløb på ny-anskaffelser.
Samsung kunne holde sin førerposition og markedsandel på godt 21 procent, mens forfølgere som Huawei og Apple måtte notere en tilbagegang. De ligger på den globale anden- og tredjeplads.
Blandt verdens store i smartphones havde kun Xiaomi og Vivo fremgang i salget. I begge tilfælde skyldes væksten et flot salg af telefoner på det enorme indiske marked….
(Indledningsfoto til artiklen: Fancycrave1 / Pixabay)
Ingen kommentarer endnu