Nokia er klar med ny topmobil

Comeback for atomerne?

Normalt er atom-kraftværker noget med store komplekser, der rager mange etager i vejret og koster milliarder at bygge. Bagefter er de farlige på grund af stråler, og de radio-aktive brændsels-stave tager tusinder af år at lagre i sikre huler langt under jorden.

Sådan er den gængse opfattelse af atom-kraftværker, som har været med til at lukke mange af dem i især Vesteuropa. Andre lande er dog så afhængige af kraftværkernes levering af strøm, at de vægrer sig ved at slukke for reaktorerne.

På det seneste virker det, som om atomkraft igen er ved at blive acceptabel. Klima-aktivister som svenske Greta Thunberg har ikke noget imod nukleare kraftværker, fordi de leverer ren energi. Den eneste belastning, de er skyld i, er forbruget af store mængder kølevand.

Sammenlignet medkul-kraftværker, der er meget udbredte i f.eks. Polen og Tyskland, er atomreaktioner langt at foretrække – mener mange klima-aktivister.

Rolls-Royce’ nye type atomkraftværk i mini-format kan transporteres på ladet af en flok lastvogne. (Foto: Rolls-Royce)

Om det er årsagen til, at Rolls-Royce nu vil gå ind i atomkraft, skal jeg ikke kunne sige. Men i hvert fald har den berømte britiske luksusbil- og flymotor-fabrik planer om at bygge, installere og drive 15 reaktorer i mini-format på det engelske marked. Den første skal stå klar om ni år i 2030.

Rolls-Royce’ idé er at designe små, modul-opbyggede mini kraftværker, der kan masse-produceres i fabrikker, transporteres på ladet af almindelige lastbiler og togvogne og derefter samles på få uger. Bagefter leverer de ren og CO₂-fri energi.

Rolls-Royce står i spidsen for et konsortium af virksomheder, der har fået den engelske regerings støtte til sine planer. Den har lovet at bidrage med halvdelen af udviklings-omkostningerne på 36 millioner pund – ca. 325 mio. kroner.

Rolls-Royce nævner ikke sikkerheds-risici med ét ord i sin presse-meddelelse om de nye Small Modular Reactors (SMR). Fokus går udelukkende på fordelene og den relativt lave pris, som de nye kraftværker kan etableres for.

De nye mobile atomkraftværker fylder ikke meget i landskabet, men kan generere strøm nok til byer med 800.000 indbyggere. (Foto: Rolls-Royce)

Et mobilt mini-kraftværk skal kunne levere op til 440 Megawatt eller, hvad der svarer til strømbehovet i en by med 800.000 indbyggere. Prisen vil være 60 GBP eller ca. 540 kroner pr. MWh. Hver SMR har en levetid på 60 år.

Bliver projektet en realitet, vil det generere 40.000 nye arbejdspladser i England. Vigtigt i et land, hvis bil-industri er i dyb krise efter Brexit. Rolls-Royce mener også, at atom-kraftværkerne i lomme-størrelse kan tilføre den britiske økonomi 52 milliarder GBP – ca. 470 mia. kroner – og skaffe 250 milliarder pund i eksport indtægter – ca. 2,2 billion kroner. Det er mange penge.

SMR-konsortiet har foreløbig udpeget tre steder, hvor de første mini-kraftværker kan bygges – to i Wales og ét i det nordvestlige England. Typisk vil de erstatte ældre eller nedlagte atom-kraftværker, og alene i Storbritannien vil der være plads til mellem 10 og 15 af dem.

På nuværende tidspunkt er der 448 civile atom-kraftværker i brug verden over og 53 nye under bygning. Dertil kommer et ukendt antal til militære formål. Kina alene er ved at bygge flere nye atom-kraftværker end hele den vestlige verden tilsammen….

(Indledningsfoto til artiklen: Rolls-Royce)

Rolls-Royce forestiller sig, at firmaets nye små SMR’er kan erstatte ældre, konventionelle atomkraftværker. (Foto; Markus Distelrath / Pixabay)

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Nokia er klar med ny topmobil