Facebook får nyt logo
Når en virksomhed har et image problem, kan det være en løsning af gen-opfinde sig selv. Eller som det hedder i marketing-sprog: At gennemgå en re-branding.
Mange mener, at Boeing burde gøre det ved at finde på et nyt navn til sit skandale-ombruste 737 MAX fly. Boeing 797 er et af buddene. Færre og færre mennesker tør stige ombord i en MAX, der har fået et så dårligt ry for fejl og sjusk i sikkerheden.
Facebook har også måttet tage sin del af tæsk for sin ofte arrogante måde at håndtere sine 2,4 milliarder medlemmers private data på. Lige nu slås Facebook så med de amerikanske myndigheder om politisk annoncering i forbindelse med det kommende præsidentvalg.
De fleste husker vel det seneste valg, hvor russiske programmører og smarte tekstfolk angiveligt skal have påvirket Facebook brugere til at stemme på Donald Trump fremfor Hillary Clinton.
Modsat f.eks. Boeing har de negative historier måske nok skadet Facebooks image, men indtil videre ikke økonomien. Facebook tjener fortsat styrtende med penge, og brugertallet stiger også.
Ikke desto mindre har det generet topledelsen i verdens største sociale medie. Facebook har derfor besluttet at re-brande sig selv med et nyt logo og en ny marketing strategi. Logo-skiftet skal samtidig adskille Facebook klarere fra sine andre apps som f.eks. Instagram og WhatsApp.
Umiddelbart er der vel ikke så meget at sige om det nye logo. Det er blot Facebook skrevet i en anderledes og mere moderne font. Om folk så også kan se en klarere forskel, når de ser ”from Facebook” skrevet på Instagram, Oculus, Messenger osv, må tiden vise.
I virkeligheden kan man sige, at der kun er tale om en kosmetisk ændring. Det påvirker ikke den tekniske integration af de forskellige Facebook apps. De er foregået ”under overfladen” i månedsvis og skal ende med, at Facebook, Instagram og WhatsApps kører på samme ”undervogn.” De vil kunne samarbejde meget bedre end i dag og f.eks. få krypterede meddelelser alle sammen. Ligesom WhatsApp har i dag.
Selvom Facebook taler om en ny branding strategi, vil den næppe gøre noget ved mere alvorlige udfordringer, som Mark Zuckerbergs online koncern slås med. Ud over brugernes personlige data drejer det sig f.eks. om at vise falske reklamer for politikere og de finansielle konsekvenser af Facebooks egen digitale valuta.
Måske Facebook pønser på noget mere dybdegående. Det, vi ser lige nu, kunne så kun være overfladen. Vi får se….
Ingen kommentarer endnu