Ny Sony tager billeder i mørke

Vil I betale for Facebook i fremtiden?

En af grundene til, at Facebook samler så meget information om sine brugere, er, at de skal bruges til at skræddersy reklamer. Modtagerne skal primært se annoncer, der handler om deres interesser og de ting, de har kigget på online.

Facebook sælger ikke personlige bruger informationer direkte til annoncører. Det gør Twitter til gengæld – og Google – og en masse nyhedsmedier, der i øjeblikket slagter Facebook. Oplysninger fra avisers og tv-stationers cookies bliver nemlig videregivet til tredjepart mod betaling – og det er i princippet præcist, hvad man beskylder Facebook for at gøre.

Never mind. I forbindelse med afhøringerne i det amerikanske parlament af Mark Zuckerberg kom det frem, at Facebook måske overvejer at dele verdens største sociale medie op i to. Ét, der er gratis, og hvor man vil se annoncer som i dag. Og ét, hvor man kan tegne et abonnement for at slippe fri for reklamer.

Den eneste måde, man kan det på i dag, er ved at installere reklame blokkere, og de er ikke lige smarte at bruge i praksis. Andre mere officielle måder at slukke for reklamer på Facebook findes ikke for tiden.

Hos Facebook er det mængden, der gør det. Facebook tjener næsten udelukkende sine mange penge på reklamer. I Europa er det gennemsnitligt 54 kroner pr. bruger om året (8,86 USD).

Naturligvis har hurtige tal-mennesker taget denne antydning fra Mark Zuckerberg op til nærmere undersøgelse. Hvad skulle det så koste at tegne et abonnement på Facebook uden forstyrrende reklamer?

Belært af erfaringerne fra verdens største musik streaming tjeneste Spotify, der også er delt i to – med og uden reklamer – ville Facebook formentlig koste mellem 11 og 14 USD om morgenen. Det ville nok være 100 kroner om måneden i Danmark. Det samme som hos Spotify.

Lige nu er det ren drømme-tænkning, der bygger på udregninger over, hvor meget Facebook skulle hente i abonnements indtægter for at kompensere for manglende annonce-indtægter.

Men igen – hypotesen kan være helt forkert. Ingen ved nemlig på forhånd, hvor mange af Facebooks 2,2 milliarder brugere der vil vælge den ene eller den anden løsning. Gratis med reklamer – og betaling for at slippe for annoncerne.

I sidste ende kan det jo også være, at Facebook vælger helt at lade være med at tvinge sine brugere til sit valg. Nemlig ved at fortsætte som hidtil, men dog forstærke og forbedre mulighederne for at forhindre lækage af ens personlige information….

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Ny Sony tager billeder i mørke