Reklamer får os til at feste
Vi siger det måske ikke så ofte offentligt, men de fleste af os elsker vores mødre. Derfor bruger vi selvfølgelig Mors Dag – i år er det søndag den 13. maj – til at vise vores følelser og kærlighed til hende, der har født os.
Men gør vi det egentlig af lyst, og fordi vi selv husker det – eller fordi alle mulige kommercielle reklamer minder os om den vigtige dag? Reklamerne skal jo få os til at købe blomster og gaver til vores mor.
En ny YouGov analyse fra England viser, at rigtigt mange føler sig presset til at fejre årets særlige dage. For dem er de mere pligt end lyst.
Halloween betragter de fleste af os – 81 pct – som et kommercielt fænomen. Noget som detailhandelen har opfundet for, at børn kan presse deres forældre til at købe udhulede græskar og alle mulige ting til udklædning.
Flertallet mener også, at Valentins Dag (79 pct), Fars Dag (61 pct) og Mors Dag (53 pct) mere fejres, fordi ”man skal”, end man ”vil”.
Helt modsat (heldigvis) med fødselsdage, bryllupper og jul. De er traditioner og en vigtig del af både vores kultur og kalender.
By the way – husker I, hvorfor julens farve er rød? Den er såmænd også kommerciel. Bestemt af Coca-Cola, der tilbage i 1950’erne begyndte at klæde Father Christmas i cola-røde farver. Inden da gik den oprindelige Sankt Nikolaus snarere rundt i grønt og jordfarvet tøj….
https://www.statista.com/chart/13178/because-i-want-to-or-because-i-have-to/
Ingen kommentarer endnu