Coca-Cola sikker nr. 1 hos det store publikum
Når vi taler om mobiltelefoner, laptops, smarte ure og tablets, har Apple uden tvivl det stærkeste brand i verden. Heldigt for Apple betyder det også, at æble-mærket også er nummer ét i salg i tre af kategorierne – den mest solgte smartphone model (iPhone Xr), den bedst sælgende tablet (iPad) og det dominerende digitale ur (Apple Watch).
Men hvordan ser situationen mon ud, når vi kigger på de varemærker, vi køber allermest. Det vil sige drikkelse, fødevarer, toilet-artikler osv. De kategorier, som marketingfolk kalder “Fast Moving Consumer Goods” (FCMG) som fælles betegnelse?
Ja – så dukker mange kendte navne fra vores egen husholdning op på en global Top-10. Den er sammensat af analyse-bureauet Kantar, der har vurderer, hvor ofte verdens mennesker har hentet en bestemt vare ned fra supermarkedets eller kioskens hylder.
Coca-Cola er en suveræn nummer ét på det punkt. Den mørkebrune læskedrik når over 40 pct. af klodens husholdninger og blev solgt 5,97 milliarder gange sidste år. Coca-Cola holder dermed sin klare førsteplads for syvende år i træk i Kantars Brand Footprint Report.
Måske er der to varemærker på den globale topliste, der ikke ringer så stærkt hos danskerne. Det er Lifebuyo på fjerdepladsen og Indomie i position 10.
Lifebuyo er et sæbemærke fra industri-giganten Unilever, mens Indomie er hurtig-nudler fra Indonesien. Instant nudlerne er voldsomt populære ude i Asien, og Indomies position illustrerer fint, at Indonesien også er et af verdens mest befolkningsrige lande….
Ingen kommentarer endnu