Et bord fuld af energi

Her køber mennesker mest online

Danskerne er så småt begyndt at købe fødevarer, håndkøbs-medicin, rengørings-midler, kosmetik og kontorvarer via internet. Den kategori af produkter, som kaldes FMCG – Fast Moving Consumer Goods – med et fagudtryk.

Det har fået nye online butikker som Nemlig.com, Just-Eat, Coop og Irma frem på danskernes mobiltelefoner og laptop-skærme – og mange andre vil følge efter i de kommende år.

Internationalt set hinker Danmark imidlertid efter, når det gælder online køb af FMCG. Mærkelig nok, for danskerne har et af verdens hurtigste internet og største udbredelse af mobiltelefoner i befolkningen.

Men – heldigvis – kan vi her i landet stadig godt lide at handle i ”virkelige” butikker og få den ekstra service, de (i teorien) kan tilbyde. Selvom flere og flere danskere køber fødevarer online.

Ifølge en ny analyse fra Kantar Worldpanel udgjorde online-delen beskedne 2,6 pct. af det danske FMCG salg i 2018 – en stigning på 0,4 pct. fra 2017. På verdensbasis ligger gennemsnittet på 5,1 pct. Med enorme forskelle fra land til land.

I Sydkorea gives hver femte krone i dag ud til internet-køb af fødevarer og andre husholdnings-ting. Mere præcist 19,1 pct mod 17,0 pct for et år siden. Det er en suveræn verdensrekord, selvom Kina også er pænt med i online handelen. 14,1 pct af kineserne handler dagligdags varer ind via mobil, tablet og laptop mod 11,1 pct. i 2017.

I USA, der så gerne vil fremstå som nummer ét i high-tech og internet, er tallene meget lavere. 4,4 pct. kun, når det gælder FMCG – mod 3,3 pct for et år siden. Til gengæld har langt flere amerikanere vænnet sig til at købe andre varer online.

Takket være Amazon foregår over 20 pct. af USA’s salg af bøger og elektronik i dag over nettet. Totalt set – altså i alle brancher i detailhandelen – udgør det amerikanske online-salg i dag knap 10 pct.

En konkurrerende analyse fra Nielsen bekræfter det relativt lave antal af danskere, der køber fødevarer online. Til gengæld vokser antallet stærkt.

Ifølge Nielsen købte 14 pct af danskerne dagligvarer online i 2018. Dansk Erhvervs egne tal siger 12 pct. Til gengæld er det vokset fra syv pct. i 2017. Altså næsten en fordobling.

Det danske online supermarked Nemlig.com har godt fat i det marked, mens konkurrenter som Coop stadig kæmper med at få danskerne til at skifte fra den fysiske til den virtuelle indkøbskurv.

Ifølge Jyllands-Postens digitale erhvervs-avis Finans.dk havde Nemlig.com en fremgang i omsætningen på hele 25 pct. fra 2017 til 2018….

(Infografik: Statista.com)

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Et bord fuld af energi