El-barbering stærkt på vej frem
Formentlig har der ligget millioner af barber maskiner under juletræet. Igen i år, for hvad skal man ellers give farmand i familien, sin mandlige kæreste eller husets hurtigt voksende teenage knægt?
I de senere år har vi set en klar trend mod gammeldags våd-barbering. I hvert fald hos folk, der ikke følger moden og ligner alle andre hipsters med fuldskæg og fletning i nakken. Mænd, som skraber skægget af, vil gøre det på den grundige måde. Med barberblad og hudvenligt skum.
Måske den trend er ved at vende nu. Ude i Kina, hvor de fleste elektriske barbermaskiner fremstilles, har udviklingen vendt totalt. Det blev bekræftet første juledag, hvor det store internationale analysefirma GfK offentliggjorde sine markedstal ved et pressemøde i Beijing.
Ifølge GfK er salget af elektriske barbermaskiner i verden vokset med 15,3 pct. i 2017. Salget foregår i høj grad på internet, hvor fremgangen er hele 26,2 pct.
Resultatet er bl.a, at flere og flere kinesiske fabrikker omstiller deres produktion til elektriske barbermaskiner. I de første tre kvartaler af 2018 er der således dukket 188 pct. flere nye mærker op online, som sælger elektrisk og elektronisk grej til at fjerne skægstubbene.
GfK’s analytikere fortæller samtidig, at billige barbermaskiner bliver solgt på nettet, mens man køber de dyre over 1.000 kroner i en fysisk butik med rådgivning og mulighed for at røre produktet.
Mændene – eller konerne, der køber barbermaskinerne til dem – er ikke bange for at lægge pengene for at få en perfekt barbering som George Clooney på tv eller i film. Salget af maskiner over 1.000 kroner er således steget med 40 pct. i dette års første ni måneder….’
Ingen kommentarer endnu