Facebook i norsk modvind
(Opdateret) Det er ikke kun i EU, at Facebooks personligt tilpassede reklamer kører i modvind. Nu er Norge, der ikke er EU-medlem, gået et skridt videre.
Det norske datatilsyn har nemlig i dag forbudt Meta gruppen at bruge adfærds-baseret markedsføring i indtil videre to måneder.
Med adfærds-baseret markedsføring menes reklamer, som er skræddersyet til den enkelte bruger alt efter hans eller hendes færden i de sociale medier.
Ved at opsamle data om brugerens bevægelser kan Facebook danne sig et billede af dennes interesser, hobbies, vennekreds osv.
Data, som kan sælges videre til annoncører, så de kan skræddersy deres skærm-reklamer til hver enkelt bruger.
Denne form for data-baseret markedsføring har længe været en torn i øjet på EU’s forbruger-beskyttere. De har foreløbig givet Facebook og co. store bøder for at overtræde EU’s GDPR regler for privatlivets fred.
EU er dog ikke gået så vidt som nu nordmændene, der mener, at Metas marketing-praksis på Facebook og Instagram er direkte ulovlig.
Det norske datatilsyn har i første omgang forbudt reklamerne fra den 4. oktober og tre måneder frem.
Hvis ikke Meta makker ret inden da, vil datatilsynet udstede dagbøder på en million norske kroner. Det svarer til ca. 660.000 kroner om dagen.
Men foreløbig kan norske brugere af Facebook og Instagram formentlig se frem til at få færre reklamer – og slet ingen personlige af slagsen – når de kigger forbi de to sociale medier via deres mobiltelefon, pc eller tablet….
Ingen kommentarer endnu