Danskerne flygter fra Twitter

VW vil køre med Huawei

(Foto: Gizchina / Weibo)

Den store tyske Folkevogns-koncern har store problemer med at få skrevet den software, der skal styre fremtidens elbiler fra VW, Audi, Porsche, Seat og Skoda.

VW havde ellers oprettet sit helt eget programhus – Cariad – med flere tusinde ansatte. Det skulle først og fremmest udvikle et nyt styresystem, der kunne bruges i alle nye elbiler fra koncernen.

Udviklingen gik for langsomt, og VW har derfor fyret hele ledelsen i softwarehuset. Samtidig er tyskerne på udkig efter andre, som kan levere, hvad de mangler.

VW er nemlig kommet i tidsnød og mangler elbil-modeller i mindre størrelse, som kan dæmme op mod bølgen af stadig flere kinesiske mærker.

VW vil bygge sin hidtil mindste elbil i Kina. De udgaver, som sælges på det kinesiske marked, skal efter planen rumme Huaweis HarmonyOS styresystem. (Foto: VW)

Ikke overraskende har VW fundet denne mulige partner hos netop kineserne selv. Mere præcist hos Kinas telegigant Huawei.

Her har man udviklet sit eget styresystem – HarmonyOS – som primært bruges i Huaweis egne smartphones, ure, øretelefoner og netværks-udstyr.

HarmonyOS er også et resultat af en nød-situation. Da USA bandlyste Huawei for nogle år siden, blev kineserne udelukket fra at bruge Android på sine mobiltelefoner.

Ergo måtte man skrive sit eget styresystem, der nu sagtens kan være på ved til VW-koncernens fremtidige elbiler.

Huaweis HarmonyOS integrerer meget mere med elbilen end Apples nuværende CarPlay eller Google Auto. (Foto: Huawei)

HarmonyOS har nemlig den fordel i forhold til Android, Windows eller Apples iOS, at det kan skaleres helt fra små øretelefoner til store servere i datacentre.

Undervejs har Huawei også lavet en version af HarmonyOS, der kører fint på elbiler. Huawei vil ikke bygge bilerne selv, men tilbyder systemet til andre bilfabrikanter. En slags ”powered by Huawei” løsning.

Det er den, som VW’s topledelse åbenbart har forelsket sig i. Trods de politiske problemer, som et tæt samarbejde med Huawei vil bringe.

Huawei er nemlig fortsat bandlyst fra vestlige teleselskabers 5G mobilnet – også de danske – og det fordums så store kinesiske mærke er først nu ved at gøre et mindre comeback i Europa.

Hvis HarmonyOS bliver en succes i VW¨s kommende lille ID.2 elbil, vil det kinesiske styresystem nok også sprede sig til VW gruppens større modeller. Hvis VW altså får lov af politiske årsager. (Foto: VW)

For ikke at træde amerikanske og europæiske politikere over tæerne vil VW i første omgang kun montere Harmony OS i de af den tyske koncerns elbiler, som bliver produceret i Kina og til det kinesiske marked.

Her taber VW markedsandele efter at have været det største udenlandske bilmærke i mange år. Stor-sælgende i Kina er små kompakte elbiler, hvor VW I øjeblikket har et gabende hul i sit program.

Det bliver spændende at se, om også de fremtidige VW-biler, vi får at se på danske veje og gader, kommer til at køre på HarmonyOS.

I så fald får vi en integration af hjemmets elektronik, som vi aldrig har set før. Apple CarPlay og Google Auto systemerne, der kendes i dag, er det rene vand ved siden af.

Allerede for et par år siden viste Huawei en Porsche sportsvogn med en tidlig udgave af HarmonyOS ombord. Den store kasse på taget sørger for, at Panamera sportsvognen kan køre autonomt – helt af sig selv. (Foto: Huawei)

I den nuværende version af HarmonyOS til biler finder vi bl.a. features som ”Super Home Screen” eller ”Dual-Screen Collaboration”.

Førstnævnte gør det muligt at bruge de apps, man bruger derhjemme på f.eks. mobil, pc, tv osv, direkte i bilen. Og naturligvis også den modsatte.

Den anden feature forvandler touch-skærmen i elbilen til et kreativt center, der kan minde en del om en moderne smartphone:

Man kan f.eks. lade et kamera i bilens instrument tage fotos eller videoer, som man kan poste direkte fra bilen til sociale medier.

Samme funktion giver adgang til at bruge bilens skærm til arbejds-opgaver, læse og skrive emails osv. Praktisk, når man f.eks. sidder i kø eller har en pause undervejs.

Skærmbillederne kan deles og flyttes frit mellem bilen med HarmonyOS, mobiler, tablets, laptops, tv-apparater osv….

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Danskerne flygter fra Twitter