Grill i vandet

Lav grimme ord om til søde beskeder

(Foto: Hatice Erol / Pixabay)

Du er latterlig” bliver til ”Du er en god ven”, og ”Din nar” kan med et enkelt klik blive til ”Du har en flot trøje”.

Seks af ti børn i skole-alderen har oplevet at være udsat for digital mobning i form af eksklusion eller grimme kommentarer online.

Halvdelen af danske børn har modtaget sårende og grimme kommentarer via mobiltelefonen. Enten om dem selv eller om en ven.

Når man samtidig ved, at børn bruger i gennemsnit to timer om dagen i sociale medier og 2,4 timer på online spil, er det oplagt med et værktøj, der kan bekæmpe den grimme tone.

Værktøjet kommer nu fra Danmarks næststørste teleselskab – Telenor.

Det er en web-baseret oversætter, der automatisk ændrer mobbe-beskeder, så de bliver til komplimenter og ros i stedet.

60 procent af danske børn i folkeskole alderen har oplevet digital mobning. (Foto; Elf-Moondance / Pixabay)

Oversætteren ligger på Telenors hjemmeside i forbindelse med teleselskabets #DigitalPænt skole-projekt.

Ideen til den glade oversætter kommer fra en femte klasse på Ellebjerg Skole i København. Klassen vandt i efteråret 2020 Telenors #DigitalPænt i Region Hovedstaden.

Eleverne foreslog, at en form for #DigitalPænt-app eller web-oversætter kunne være en god hjælp til at tale pænere på de digitale platforme.

Nu er den altså blevet en realitet, efter at Telenor greb ideen og satte sine online- og algoritme-eksperter i sving.

Eleverne har selv bidraget med ord og vendinger til web-oversætteren, der med et glimt i øjet giver inspiration til at tale og skrive pænere til hinanden.

Telenor har igennem flere år kørt sit #DigitalPænt program med tilhørende skole-konkurrence.

Her ses Telenors smarte nye oversætter til grimme ord. (Foto: Telenor)

I 2020 deltog over 6.000 elever og lærere fra 273 skoleklasser på fjerde til sjette årgang i projektet. De kom fra hele landet.

”Skolernes tilbagemeldinger viser desværre, at vi har et stort og stigende problem med digital mobning,” forklarer Lise Kirkegaard. Hun er Telenors chef for kommunikation og socialt ansvar i Danmark.

”Corona-restriktionerne har også haft effekt på børnenes hverdag, og endnu flere af deres aktiviteter er rykket over på digitale medier. Så det er virkelig vigtigt at fortsætte det stædige fokus på mobbeproblematikken,” fortsætter hun.

Telenors #DigitalPænt projekt består af bl.a. af undervisnings-materiale og en årlig skole-konkurrence til elever i fjerde, femte og sjette klasse.

Programmet skal støtte skolernes arbejde med digital kommunikation, trivsel og mobning i de sociale medier….

 

 

 

 

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Grill i vandet