Microsoft er hackernes yndling
Mange af os har sikkert oplevet at få uønskede mails fra Microsoft eller modtaget telefon-opkald fra folk, der påstår, at de ringer på vegne af Microsoft Support.
Jeg håber ikke, at I har givet de pågældende de informationer om jeres brugernavne, passwords og konti, som de fremmede be’r om. Alene opringernes udtalte pidgin engelske accent burde få alarmklokkerne til at ringe.
Hvis I alligevel skulle have indladt jer på en kommunikation, kan I desværre regne med at være kommet i kløerne på snedige cyber-kriminelle.
Nu bekræfter en analyse fra sikkerheds-firmaet Check Point Software, at Microsoft er blevet de ondsindede cyber-kriminelles yndlings-offer.
Oftere end noget andet firma bliver Microsoft anvendt som lokkemiddel i organiserede hacker henvendelser, viser Check Points ”Brand Phishing” rapport for andet kvartal af 2020.
Ifølge analysen blev Microsofts navn misbrugt i næsten hver femte henvendelse – 19 procent. Det er dobbelt så mange som f.eks. Google eller Netflix.
“Vi kan se, at hackerne primært udgiver sig for at komme fra nogle af de teknologi-virksomheder, som mange personer benytter i deres hverdag,” fortæller Niels Zimmer Poulsen. Han er Head of Security Engineering hos Check Point i Danmark.
“Microsoft er blevet ekstra populær hos hackerne her i de senere måneder, hvor mange mennesker arbejder fra deres hjemmekontor på grund af Corona krisen,” fortsætter han.
Mange pc-brugerne modtager derfor phishing mails eller opkald, der har med gendannelse af deres Office 365 passwords at gøre.
Lidt overraskende ligger transport-firmaet DHLmed i toppen over de virksomheder, hvis navn hackerne forsøger at misbruge.
Selvom det oftest er teknologivirksomhedernes brands, der misbruges af hackerne, viser rapporten, at også transportfirmaet DHL ligger helt i toppen.
”Det tyder på, at de cyberkriminelle udnytter, at flere og flere shopper online frem for i fysiske butikker. Som forbruger skal man derfor tjekke nøje, om det rent faktisk er en legitim besked, man har modtaget i sin email, inden man åbner den,” advarer Niels Zimmer Poulsen.
Top-10 over brands der bliver benyttet i phishing-angreb i tredje kvartal af 2020:
- Microsoft – 19 procent
- DHL – 9 procent
- Google – 9 procent
- PayPal – 6 procent
- Netflix – 6 procent
- Facebook – 5 procent
- Apple -5 procent
- WhatsApp – 5 procent
- Amazon – 4 procent
- Instagram – 4 procent
Ingen kommentarer endnu