De hurtigste biler i verden

Microsoft er hackernes yndling

(Foto: Gerd Altmann / Pixabay)

Mange af os har sikkert oplevet at få uønskede mails fra Microsoft eller modtaget telefon-opkald fra folk, der påstår, at de ringer på vegne af Microsoft Support.

Jeg håber ikke, at I har givet de pågældende de informationer om jeres brugernavne, passwords og konti, som de fremmede be’r om. Alene opringernes udtalte pidgin engelske accent burde få alarmklokkerne til at ringe.

Hvis I alligevel skulle have indladt jer på en kommunikation, kan I desværre regne med at være kommet i kløerne på snedige cyber-kriminelle.

Nu bekræfter en analyse fra sikkerheds-firmaet Check Point Software, at Microsoft er blevet de ondsindede cyber-kriminelles yndlings-offer.

Oftere end noget andet firma bliver Microsoft anvendt som lokkemiddel i organiserede hacker henvendelser, viser Check Points ”Brand Phishing” rapport for andet kvartal af 2020.

Ifølge analysen blev Microsofts navn misbrugt i næsten hver femte henvendelse – 19 procent. Det er dobbelt så mange som f.eks. Google eller Netflix.

Microsoft er det firma i verden, som hackere forsøger at misbruge mest. De udgiver sig for at komme fra Microsoft og forsøger at lokke passwords, brugernavne, kontonumre osv, ud af e-mail og telefon modtagerne. (Foto: Gerd Altmann / Pixabay)

 

“Vi kan se, at hackerne primært udgiver sig for at komme fra nogle af de teknologi-virksomheder, som mange personer benytter i deres hverdag,” fortæller Niels Zimmer Poulsen. Han er Head of Security Engineering hos Check Point i Danmark.

“Microsoft er blevet ekstra populær hos hackerne her i de senere måneder, hvor mange mennesker arbejder fra deres hjemmekontor på grund af Corona krisen,” fortsætter han.

Mange pc-brugerne modtager derfor phishing mails eller opkald, der har med gendannelse af deres Office 365 passwords at gøre.

Lidt overraskende ligger transport-firmaet DHLmed i toppen over de virksomheder, hvis navn hackerne forsøger at misbruge.

Selvom det oftest er teknologivirksomhedernes brands, der misbruges af hackerne, viser rapporten, at også transportfirmaet DHL ligger helt i toppen.

”Det tyder på, at de cyberkriminelle udnytter, at flere og flere shopper online frem for i fysiske butikker. Som forbruger skal man derfor tjekke nøje, om det rent faktisk er en legitim besked, man har modtaget i sin email, inden man åbner den,” advarer Niels Zimmer Poulsen.

Top-10 over brands der bliver benyttet i phishing-angreb i tredje kvartal af 2020:

  1. Microsoft – 19 procent
  2. DHL – 9 procent
  3. Google – 9 procent
  4. PayPal – 6 procent
  5. Netflix – 6 procent
  6. Facebook – 5 procent
  7. Apple -5 procent
  8. WhatsApp – 5 procent
  9. Amazon – 4 procent
  10. Instagram – 4 procent

 

 

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

De hurtigste biler i verden