15 pct. flere arbejder hjemmefra
Den politiske opfordring til at arbejde mere hjemmefra har sat et tydeligt aftryk på den danske pendler-trafik, der er faldet markant i de seneste syv måneder.
Samtidig er antallet af danskere, der arbejder hjemmefra, steget med 15 procent.
Vores nye arbejdsmønstre under Corona viser sig i, at kontorerne er delvist affolkede. Virksomheder beretter om nye retningslinjer for hjemmearbejde, samtidig med at teleselskaberne melder om øget og ændret datatrafik.
Det er der egentlig ikke noget nyt i. Vi hører om det dagligt fra både politikere og samfunds-forskere.
Nu er der så kommet et nyt mobildata-baseret redskab, der kan dokumentere trends i brug af data-kommunikation og daglig trafik.
Det hedder Crowd Insights og kommer fra teleselskabet Telia og analysere menneske-mængders bevægelser på basis af anonyme informationer fra mobil-netværket.
Værktøjet har været i kommerciel anvendelse i Sverige, Norge og Finland siden 2017.I Danmark har Telia først lanceret det i år.
En af de første opgaver herhjemme har været at undersøge, hvordan Corona krisen har påvirket vores måde at arbejde og bevæge os på.
Resultaterne viser bl.a, at knap 15 procent flere danskere arbejdere hjemmefra siden COVID-19 nedlukningen i marts.
Ikke særligt mange danskere vendte tilbage til deres ”gamle” arbejdsplads, da smittetallet faldt i sommers, og mange truede, at nu var pandemien overstået.
Nu, hvor smittetallet igen er steget, er tallet også stort set det samme. Med andre ord er hjemmearbejde blevet en fast del af dagligdagen for mange danskere.
Den tendens bliver også bekræftet af en undersøgelse fra Dansk Industris Virksomhedspanel:
Her siger 40 procent af de virksomheder, der har sendt flere ansatte på hjemmearbejde under nedlukningen, at de vil åbne for mere af slagsen fremover.
Telia fortæller, at undersøgelser af menneskers trafikale bevægelser hidtil er foregået ved hjælp af manuelle optællinger og stikprøver.
Det nye Crowd Insights værktøj kan løse opgaven næsten automatisk, fordi de holder øje ned en gadget, langt de fleste af os har med døgnet rundt – vores mobiltelefon.
Telia bruger sit eget landsdækkende mobilnet til at visualisere, hvordan grupper af folk bevæger sig rent fysisk.
Disse data kan f.eks. bruges af kommuner, organisationer og virksomheder til byplanlægning.
Telia har bl.a. stillet værktøjet til rådighed for Statens Serum Institut (SSI) for at give myndighederne viden til deres indsats for at begrænse smitte-spredningen.
Crowd Insights kan også være oplagt til kommercielle formål som f.eks, når en festival vil styre sin infrastruktur bedre, eller et indkøbscenter vil vurdere, hvor mange mennesker der dagligt passerer en bestemt lokation.
I den aktuelle Corona-relaterede analyse har Telia haft fire forudsætninger:
Udturen er indledt inden kl. 16 og hjemturen efter samme tidspunkt. Rejsen har været længere end 500 meter fra hjemmet. Den registrerede har været på bestemmelses-stedet i mere end en time. Og alle data er indsamlet på hverdage….
…………
Ingen kommentarer endnu